هنگامي كه فردي در بستر است و به طور مداوم براي چندين ساعت به طور مداوم روي تخت دراز مي كشد يا روزها متوالي، خون رساني به قسمت هاي آسيب پذير قطع مي شود. كمبود خون به پوست آسيب مي رساند و باعث ايجاد زخم بستر مي شود.

همانطور كه بيشتر رشد مي كند، به تدريج از رنگ قرمز اصلي خود تغيير مي كند و شروع به بنفش شدن مي كند. هنگامي كه زخم بستر ايجاد و بالغ مي شود، به راحتي بهبود نمي يابد و زمان بسيار زيادي طول مي كشد و نياز به تلاش بيشتري براي بهبود كامل دارد.

جهت مشاهده و خريد انواع بالابر بيمار كليك كنيد

به همين دليل است كه هوشيار بمانيد و مراقب علائم حكايتي مانند لكه هاي قرمز باشيد
از پوست اين يك زخم دردناك در حال ايجاد است. زماني كه بيمار را هر از گاهي مي چرخانيد، مي توانيد آن را تشخيص دهيد. از شخص ديگري بخواهيد كه به دنبال لكه هاي قرمز روي پوست باشد، در حالي كه شما روي تغيير دقيق موقعيت بيمار تمركز كرده ايد.

هرچه زودتر زخم را تشخيص دهيد و شروع به درمان كنيد، سريعتر بهبود مي يابد. اگر ناديده بگيريد، زخم ها دردناك مي شوند و بيمار را بيشتر متحمل مي شوند.

 

علائم را ببينيد و فورا درمان كنيد

چرخه زندگي زخم بستر را مي توان به چهار مرحله تقسيم كرد. مرحله اوليه با حساسيت، خارش و قرمزي پوست در ناحيه آسيب ديده مشخص مي شود. در مرحله بعد، پوست متورم مي شود و تاول هاي دردناكي ايجاد مي شود.

اگر اين زخم به خوبي درمان نشود يا اصلاً درمان نشود، به موارد جدي‌تري مانند سپسيس، قانقاريا، استئوميليت يا ساير انواع عفونت‌هاي شديد تبديل مي‌شود. در مرحله چهارم شدت زخم چند برابر مي شود. دهانه ها در پوست شروع به تشكيل مي كنند و زخم سياه مي شود. خيلي زود زخم تهديد كننده زندگي خواهد شد.

درمان هاي خانگي آسان و موثر

بلافاصله پس از مشاهده زخم، اقدامات درماني را انجام دهيد. اين درمان مي‌تواند از يك راه معمولي استفاده شود يا به شكل درمان خانگي انجام شود، كه به همان اندازه در معكوس كردن عفونت و التيام زخم مؤثر است. راز آن در لكه بيني زخم در مراحل اوليه و شروع سريع درمان است.

جهت مشاهده و خريد انواع تردميل توانبخشي كليك كنيد

آلوئه ورا يك گياه معجزه گر است. داراي خواص ضد باكتري، ضد التهابي، تسكين دهنده و التيام بخش است. به سادگي ژل آلوئه ورا تازه را روي زخم بستر بماليد. اين نه تنها زخم بستر را درمان مي كند بلكه از بروز آن نيز جلوگيري مي كند. خواص خنك كنندگي طبيعي آلوئه ورا از خارش و احساس سوزش جلوگيري مي كند. اين روش يكي از موثرترين درمان هاي خانگي براي درمان زخم بستر و تسكين سريع است.
استفاده از مخلوطي از اسانس مر و پودر زردچوبه گردش خون را بهبود مي بخشد، از سيستم ايمني بدن حمايت مي كند، به بهبود سريع تر زخم ها كمك مي كند و به بدن كمك مي كند تا از شر سموم خلاص شود.

جهت مشاهده و خريد انواع تخت ايستا كليك كنيد
زردچوبه به تنهايي براي التيام زخم بستر بسيار موثر است. خواص ضد ميكروبي آن از هر نوع عفونتي كه مي تواند از زخم ايجاد شود جلوگيري مي كند. درد را كاهش مي دهد و تسكين آني را فراهم مي كند. زردچوبه همچنين زخم ها را به سرعت التيام مي بخشد و زخم در عرض چند روز بهبود مي يابد.
مشخص شده است كه چغندر براي زخم بستر بسيار موثر است. از خارش جلوگيري مي كند و زخم ها را تسكين مي دهد. چغندر هنگامي كه با عسل مخلوط شود اثربخشي آن بر زخم بستر افزايش مي يابد. براي نواحي درگير زخم بسيار تسكين دهنده است. همچنين عسل اين ناحيه را مرطوب نگه مي دارد و از خارش و قرمزي جلوگيري مي كند.
ماساژ مي تواند گردش خون را بهبود بخشد و به نوبه خود از بروز زخم بستر جلوگيري كند. روغن زيتون يا روغن نارگيل را مصرف كنيد و بدن را به طور كامل ماساژ دهيد تا گردش خون بهتر شود. روغن نارگيل گرم براي پوست بسيار عالي است و ماساژ دهيد تا كاملا جذب شود. براي احتياط تمام بدن به جز زخم ها را ماساژ دهيد. اين به تقويت گردش خون و در نتيجه بهبود سريع زخم ها كمك مي كند.

پودر بچه زخم ها را سريع تر بهبود مي بخشد. پودر بچه محل را خشك مي كند و به نوبه خود از گسترش عفونت جلوگيري مي كند. مهم است كه زخم ها را خشك نگه داريد زيرا سريع تر بهبود مي يابند. نواحي آسيب ديده را با يك ماده ضد عفوني كننده تميز كنيد و سپس پودر بچه بپاشيد تا زخم را كاملا بپوشاند. اين رطوبت موجود در زخم ها را جذب مي كند و به بهبودي سريعتر كمك مي كند.
شكر و عسل به عنوان يك درمان خانگي عالي براي زخم بستر در نظر گرفته مي شود. پودر شكر و با يك قاشق غذاخوري عسل مخلوط كنيد. اين مخلوط را روي زخم ها بماليد و با استفاده از يك باند استريل روي آن را بپوشانيد. اين تركيب به بهبود سريعتر زخم بستر كمك مي كند و همچنين زخم را تسكين مي دهد.
آب نمك را مي توان به راحتي در خانه تهيه كرد و يكي از درمان هاي خانگي موثر براي زخم بستر است. اين همچنين به عنوان يك ضد عفوني كننده عالي عمل مي كند و منطقه را تميز نگه مي دارد.

آنچه كه بيمار بايد از آن اجتناب كند


به بيمار اجازه ندهيد قهوه يا الكل مصرف كند زيرا ممكن است شرايط را تشديد كند.
به او اجازه ندهيد در حالي كه از زخم بستر رنج مي برد سيگار بكشد زيرا وضعيت را بدتر مي كند.
در واقع اين بهترين زمان براي بيمار براي ترك اين عادت خواهد بود!
بهداشت را رعايت كنيد و سطوح آسيب ديده را تميز نگه داريد.
هميشه زخم را بپوشانيد زيرا در غير اين صورت ممكن است منجر به انتشار عفونت به ساير نواحي بدن شود.
رژيم غذايي نيز يك درمان است

رژيم غذايي براي درمان مناسب زخم بستر بايد شامل ميوه ها، سبزيجات، غلات، آجيل و دانه هاي غني از ويتامين A، ويتامين B، ويتامين C، ويتامين E و روي باشد. آنها به تقويت سيستم ايمني و بهبود سريعتر كمك مي كنند.

جهت مشاهده و خريد انواع تخت تراكشن كليك كنيد

پروتئين و فيبر از نيازهاي ضروري يك رژيم غذايي سالم هستند. تخم مرغ، ماهي و شير به ويژه مفيد هستند. از استفاده از روغن ذرت و آفتابگردان در پخت و پز خودداري كنيد زيرا باعث افزايش التهاب مي شوند. بنابراين تا آنجا كه ممكن است بايد از آنها اجتناب كرد.

هيدراته، هيدراته و هيدراته


بله، درست شنيدي! دليل اصلي زخم بستر گردش خون نامناسب است. نوشيدن مقدار زيادي آب و ساير مايعات مانند آب ليمو، آب نارگيل، آب ميوه، سوپ و غيره مي تواند به هيدراتاسيون كمك كرده و از بروز زخم بستر جلوگيري كند.

ابتدا درك كنيد و سپس براي شفا درمان كنيد
زخم بستر بيماري نيست. اين يك اثر پس از بيماري است كه بيشتر به دليل عدم حركت ايجاد مي شود. زخم نياز به توجه فوري دارد. در مراحل اوليه، اين درمان هاي خانگي براي زخم بستر مي تواند معجزه كند. با اين حال، در صورت غفلت، بهترين گزينه اين است كه به دنبال مشاوره پزشكي باشيد. همچنين مي توان براي مراقبت از بيمار به متخصصان پزشكي مانند يك پرستار در خانه مراجعه كرد

چه چيزي باعث زخم بستر مي شود؟


علت ايجاد زخم بستر فشار طولاني مدت روي پوست است كه از جريان خون سالم جلوگيري مي كند.

اگر در تغيير وضعيت بدن خود مشكل داريد يا اكسيژن دريافت مي كنيد، ممكن است در معرض خطر ابتلا به زخم بستر باشيد. افرادي كه از اسپاسم عضلاني رنج مي برند ممكن است بيشتر مستعد ابتلا به زخم بستر باشند و ممكن است نياز به مراقبت ويژه داشته باشند.

اگر شما يا فردي كه از او مراقبت مي كنيد در معرض خطر است، نكات پيشگيري و درمان زخم بستر را بخوانيد.

جهت مشاهده و خريد انواع ايزي استند (ايست آسان) كليك كنيد

درمان و پيشگيري از زخم بستر در خانه


بدن خود را هر يك تا دو ساعت در رختخواب و هر 15 دقيقه اگر روي ويلچر هستيد، قرار دهيد. هنگام جابجايي خود يا شخص ديگري مراقب باشيد. كشيدن پوست مي تواند باعث اصطكاك شود كه مي تواند زخم بستر را بدتر كند.
تشك هاي مخصوص و وسايل كمكي مي توانند به كاهش فشار روي بدن كمك كنند. فوم مخصوص طراحي شده، تشك هاي كم فشار هوا و روكش هاي پوست گوسفند مي توانند تحريك پوست را كاهش دهند. از پزشك خود در مورد دستگاه ها و روش هاي كاهش فشار بخواهيد.
اصطكاك ناشي از ليز خوردن روي تخت يا صندلي مي تواند زخم بستر را بدتر كند. مطمئن شويد كه موقعيت خود را طوري قرار دهيد كه سر نخوريد.
پوست را تميز و خشك نگه داريد، مخصوصاً از مايعات بدن.

جهت مشاهده و خريد انواع بالابر تاشو كليك كنيد
به دنبال ايجاد تغييرات در سبك زندگي باشيد. كاهش وزن، كنترل قند خون و ترك سيگار ممكن است به روند بهبودي كمك كند.
از پزشك خود در مورد تمرينات كششي سبك بپرسيد كه مي تواند به بهبود گردش خون كمك كند.

مراقبت از زخم بستر


اگر فكر مي كنيد كه شما يا يكي از عزيزانتان از زخم بستر رنج مي بريد، درمان ضروري است. براي راهنمايي فوراً با پزشك تماس بگيريد.

زخم بستر را با دقت مشاهده كنيد و به دنبال علائم عفونت باشيد، مانند:

سرخي
تخليه
بوي بد
لطافت
تب
درمان زخم بستر بستگي به مرحله و عمق زخم دارد.

مي توانيد زخم مرحله يك را با آب و صابون ملايم تميز كنيد و با يك لوسيون ضد رطوبت بپوشانيد.
زخم بستر پيشرفته تر ممكن است به مراقبت پزشكي نياز داشته باشد. تيم مراقبت شما ممكن است زخم را با سالين تميز كرده و آن را با باند مخصوص بپوشاند.
اگر زخم عفوني شود، ممكن است نياز به مصرف آنتي بيوتيك داشته باشيد.

جهت مشاهده و خريد انواع كالسكه cp كليك كنيد

همانطور كه مراقبت هاي پزشكي از خون ريزي به نظريه ميكروب تكامل يافته است، فضاهاي پزشكي كه بيماران در آن زندگي مي كنند نيز تغيير كرده است. امروزه معماران و طراحان در تلاش هستند تا راه‌هايي براي راحت‌تر ساختن بيمارستان‌ها بيابند، به اين اميد كه فضاهاي آرامش‌بخش منجر به بهبودي بهتر شود. اما ساختن براي شفا به همان اندازه همدلي را شامل مي شود كه تركيب داده هاي سرد و سخت را شامل مي شود.

آنماري آدامز، استاد دانشگاه مك گيل كه تاريخ معماري بيمارستان را مطالعه مي‌كند، مي‌گويد: «بخشي از بهترين مراقبت‌ها ممكن است آرام نگه داشتن مردم باشد، و به آنها فضايي براي تنهايي بدهيم - چيزهايي كه ممكن است بيهوده به نظر برسند، اما واقعاً مهم هستند.

در قرن نوزدهم، پرستار مشهور فلورانس نايتينگل، پلان غرفه‌اي را كه شامل بخش‌هايي بود، رايج كرد: اتاق‌هاي بزرگ با رديف‌هاي طولاني تخت، پنجره‌هاي بزرگ، نور طبيعي زياد، و تهويه متقابل فراوان. اين طرح‌ها با اين تئوري كه فضاهاي تاريك داخلي باعث گسترش بيماري‌ها مي‌شود، مشخص شد. اما بخش‌ها تقريباً هيچ حريم خصوصي براي بيماران ارائه نمي‌كردند و به فضاي زيادي نياز داشتند، چيزي كه يافتن آن در شهرهايي كه به طور فزاينده‌اي متراكم مي‌شدند دشوار مي‌شد. آنها همچنين به معناي پياده روي زياد براي پرستاران بودند كه مجبور بودند راهروها را بالا و پايين كنند.

در طول قرن بعد، تمركز بر نور طبيعي به نفع اولويت دادن به فضاهاي استريلي كه گسترش ميكروب‌ها را محدود مي‌كرد و تعداد فزاينده‌اي از تجهيزات پزشكي را در خود جاي مي‌داد، محو شد. پس از جنگ جهاني اول، هنجار جديد اين بود كه اتاق‌هاي بيماران را در اطراف ايستگاه پرستاران جمع كنند. اين طرح‌ها براي پرستاران، كه ديگر مجبور نبودند راهروهاي طولاني را طي كنند، آسان‌تر بود و گرمايش و ساخت آن‌ها ارزان‌تر بود. 

جهت مشاهده و خريد انواع تخت تراكشن كليك كنيد

اما آن‌ها برخي از وسايل درمان مسكوني قديمي‌تر را حفظ كردند، مانند آسايشگاه‌هايي كه بيماران براي مدت طولاني در آن بهبودي مي‌يابند. آدامز در مقاله‌اي در سال 2016 در مورد معماري بيمارستان براي مجله انجمن پزشكي كانادا نوشت كه هر دو از هتل‌هاي شيك با لابي‌هاي پرآذين و غذاهاي عالي تقليد مي‌كردند، اقداماتي كه با هدف متقاعد كردن افراد طبقه متوسط ​​انجام مي‌شد كه «در بيمارستان‌ها بهتر از خانه در هنگام بيماري هستند». . او استدلال كرد كه اين طرح به اين منظور بود كه به مردم ايمان بياورد: "ابزار متقاعد كردن، به جاي شفا".

در اواخر دهه 1940 و 1950، بيمارستان‌ها دوباره دگرگون شدند و اين بار به ساختمان‌هاي اداري مانند بدون حاشيه يا ويژگي‌هاي زيادي براي بهبود تجربه حضور در آنجا تبديل شدند. جسي رايش، مدير برنامه هاي تجربي و مغناطيسي بيمار براي بيمارستان دانشگاه پنسيلوانيا، مي گويد: «اين واقعاً براي عملياتي و كارآمد بودن طراحي شده بود. او اشاره مي كند كه بسياري از اين اتاق ها اصلاً پنجره نداشتند.

در اواسط قرن بيستم، بيمارستان به نوعي برعكس آنچه فلورانس نايتينگل تصور مي كرد تبديل شده بود، و بسياري از آن ساختمان ها، يا ساختمان هايي كه از آنها الگوبرداري شده بودند، هنوز در حال استفاده هستند. شان سنسور، مدير شركت معماران Safdie، شركتي كه اخيراً بيمارستاني را در Cartagena، كلمبيا طراحي كرده است، مي‌گويد: «بيمارستان معمولي به‌عنوان ماشيني براي ارائه مراقبت طراحي شده است، اما نه مكاني براي شفا. "من فكر مي كنم آنچه از دست رفته است، همدلي با مردم به عنوان انسان است."

اگرچه نايتينگل تا حد زيادي بر اساس شواهد حكايتي مبني بر اهميت نور و تهويه عمل مي كرد، حق با او بود - اما بيش از يك قرن طول كشيد تا دانشمندان داده هاي كمي را براي حمايت از او جمع آوري كنند. به عنوان مثال، يك مطالعه مهم در سال 1984 كه در Science منتشر شد، بيماران را پس از جراحي كيسه صفرا دنبال كرد. ۲۵ بيمار كه اتاق‌هايشان منظره‌اي از فضاي سبز داشت، در بيمارستان كوتاه‌تر بستري شدند و مسكن‌هاي كمتري نسبت به ۲۳ بيمار كه پنجره‌هايشان رو به ديوار آجري بود مصرف كردند.

جهت مشاهده و خريد انواع تخت ايستا كليك كنيد

مطالعات متعدد اخير نشان مي دهد كه قرار گرفتن در معرض طبيعت و نور طبيعي مي تواند درد را كاهش دهد و حتي يك تماس كوتاه با فضاي باز نيز استرس را كاهش مي دهد. يك مطالعه در سال 2019 كه در Frontiers in Psychology منتشر شد، گروهي متشكل از 36 شهرنشين را به مدت هشت هفته تحت نظر گرفت و بزاق آنها را براي نشانگرهاي زيستي، از جمله هورمون استرس كورتيزول، آزمايش كرد. محققان دريافتند كه گذراندن تنها 20 دقيقه در بيرون از منزل باعث كاهش بيش از 20 درصدي سطح كورتيزول افراد مي شود. مطالعه ديگري در سال 2019 نشان داد كه استراحت منظم در باغ‌هاي بيرون از خانه استرس را براي بيماران ICU و خانواده‌هايشان كاهش مي‌دهد.

رعنا زاده، يكي از مديران و يكي از بنيانگذاران آزمايشگاه نوآوري طراحي سلامت در دانشگاه كرنل، مي گويد: «محيط محيط بر حواس ما تأثير مي گذارد. «محيط فضايي بر نحوه حركت و گردش ما تأثير مي گذارد. اينها در محيط هاي مراقبت هاي بهداشتي مهم هستند."


محبوبترين
Verizon
امنيت
نحوه انصراف از رديابي تجربه سفارشي Verizon

ريسي راجرز

تصوير ممكن است موارد زير را شامل شود: تمبر پستي، انسان، و شخص
علوم پايه
دانشمندان با استفاده از DNA كارت پستال يك معماي قديمي خانوادگي را حل كردند

گريس براون

بخاري دستي
علوم پايه
آيا سرد بودن در واقع مي تواند براي شما خوب باشد؟

MAX G. LEVY

يك كلاژ با تصويري از افراد در PPE و هنري از جني شرف
علوم پايه
كوويد بومي خواهد شد. جهان بايد تصميم بگيرد كه به چه معناست

مارين مكنا

همين امر در مورد امكانات روانپزشكي نيز صادق است، جايي كه طراحي مي تواند با كاهش ازدحام و سر و صدا و افزايش قرار گرفتن در معرض باغ ها و نور طبيعي به كاهش استرس كمك كند. در يك مطالعه در سال 2018 كه در مجله روانشناسي محيطي منتشر شد، محققان به اين نتيجه رسيدند كه يك بيمارستان سوئدي كه از اين مداخلات مبتني بر طراحي استفاده مي‌كرد، پرخاشگري بيمار را به‌قدري كاهش داد كه كاركنان استفاده از محدوديت‌هاي فيزيكي را تا 50 درصد كاهش دادند.

جهت مشاهده و خريد انواع صندلي بالابر بيمار كليك كنيد

آدامز مي‌گويد كه از دهه 1980، طراحان بيمارستان‌ها از ترجيح دادن ساختمان‌هاي كارآمد و دفتر مانند دور شدند و به سمت نور، فضاي باز و تجربيات مثبت بيماران برگشتند. امروزه، بسياري از ساختمان ها داراي دهليزهاي بزرگ و مركزي هستند، شبيه به ساختمان هاي موجود در يك مركز خريد يا فرودگاه. آدامز مي‌گويد از آنجايي كه معماري بسيار آشناست، بيمارستان را كمتر ترسناك مي‌كند و مراقبت‌هاي پزشكي را عادي‌تر مي‌كند. او مي گويد: «بيمارستان شبيه يك مركز خريد يا اسپا شده است. اين به شما اين حس را مي دهد كه «اوه، من فقط در مركز خريد هستم. من واقعاً براي درمان سرطانم اينجا نيستم.»

بيمارستان دانشگاه پنسيلوانيا يكي از جديدترين نمونه هاي اين گرايش در طراحي بيمار محور است. در ماه اكتبر، آنها يك غرفه جديد براي اسكان بخش اورژانس و مراقبت هاي بستري براي بخش هاي قلب، مغز و اعصاب، جراحي مغز و اعصاب، انكولوژي و پيوند افتتاح كردند.

 رايش كه يكي از بسياري از كارمندان بيمارستان بود كه با معماران براي نهايي كردن طرح كار كرد، مي‌گويد: «يكي از چيزهايي كه مي‌دانيم اين است كه خواب واقعاً براي بهبودي حياتي است. بنابراين ساختمان جديد با بيش از 500 اتاق از طراحي "روي صحنه/خارج از صحنه" براي به حداقل رساندن صدا و اختلال استفاده مي كند. اتاق‌هاي خصوصي بيماران «روي صحنه» هستند و بيرون ساختمان را مي‌پوشانند. 

جهت مشاهده و خريد انواع صندلي بالابر بيمار كليك كنيد

اتاق‌هاي تداركات و دارو و اتاق‌هاي استراحت كاركنان «خارج از صحنه» هستند و در هسته قرار دارند. جداسازي اين دو سر و صدا را كاهش مي دهد و به كاركنان فضاي خصوصي بيشتري نيز مي دهد. هر تخصص پرستاري اكنون در يك طبقه قرار دارد، و اين امر باعث مي‌شود كه پرستاران به‌جاي سفر بين طبقات براي مشاوره در مورد بيمار، هماهنگي مراقبت‌ها را آسان‌تر كنند.

هر اتاق همچنين داراي يك پنجره بزرگ است كه به گفته رايش به ارتقاي ريتم شبانه روزي يا الگوهاي خواب و بيداري بيماران كمك مي كند، "زيرا به آنها اجازه مي دهد بفهمند كه چه زماني روز است." همچنين به منظور جلوگيري از عوارض شايع بيمارستاني مانند هذيان با برقراري ارتباط بيماران با دنياي خارج است كه مي تواند به جهت دهي آنها در زمان و مكان كمك كند.

اما همه ايده هاي طراحي در نهايت راه حل هاي خوبي نيستند. هنگام طراحي بيمارستان جديد Centro Hospitalario Serena del Mar در Cartagena، معماران فكر كردند كه اگر بيماران بتوانند پنجره‌هاي خود را باز كنند تا هواي تازه كنند، عالي خواهد بود. سنسور كه شركت او ساختمان جديد را طراحي كرده است، مي گويد: «اما مسائل عملي وجود داشت. گرد و غبار مي تواند وارد شود و باعث عفونت شود. يا رطوبت استوايي مي تواند محيطي كه به دقت كنترل شده است را خراب كند.

در عوض، اين شركت پنجره‌هايي را انتخاب كرد كه غول‌پيكر بودند، اما مهر و موم شده بودند، سبزي را در اولويت قرار دادند و فضا را براي حركت آسان‌تر كردند. سنسور اشاره مي كند كه وقتي افراد وارد بيمارستان مي شوند، اغلب مضطرب و گيج مي شوند. اما طراحي متفكرانه مي تواند كمك كند. كدگذاري رنگ يا استفاده از مصالح ساختماني مختلف براي متمايز كردن بخش‌ها مي‌تواند يافتن راه را براي بيماران آسان‌تر كند.

جهت مشاهده و خريد انواع بالابر بيمار كليك كنيد

 معماران Safdie همچنين يك باغ داخلي براي كمك به جهت‌دهي افراد در ساختمان و ايجاد حس آرامش و كاهش تابش خيره كننده با استفاده از نورهاي غيرمستقيم طراحي كردند كه نسبت به نورهاي فلورسنت سقفي خشن‌تر هستند. سنسور مي گويد: «اين در مورد تجمل يا اسراف نيست. "اين يك تفكر اساسي در مورد احساس مراقبت و احترام مردم است."

اما، آدامز مي‌گويد، مشكل اين است كه فقط ايجاد فضاي باز يا سبز راه درمان نيست. افراد به فضاها به روش هاي مختلف پاسخ مي دهند. در يك مطالعه در سال 2010 كه در علوم اجتماعي و پزشكي منتشر شد، او چگونگي واكنش كودكان و والدين به دهليز در بيمارستان كودكان بيمار در تورنتو، كانادا را بررسي كرد. برخي از خانواده ها اين فضا را دوست داشتند. انگار فرار از كلينيك بود. اما بچه هاي ديگر وحشت داشتند. 

جهت مشاهده و خريد انواع ويلچر كامفورت كليك كنيد

وقتي در آن بودند، بچه‌هاي بيمار ديگري را ديدند كه برخي از آنها به دليل سوختگي، زخم‌هاي جراحي يا اثرات شيمي‌درماني ترسناك به نظر مي‌رسيدند. او مي‌گويد: «آنچه به شما مي‌گويد اين است كه همه اين فضاها را به شيوه‌هاي متفاوتي مي‌بينند، و مشكل بيمارستان پس از جنگ اين بود كه نوعي برداشت طبقه متوسط ​​و حومه‌اي از همه چيز را فرض مي‌كرد. ما اكنون در تلاش هستيم تا از آن دور شويم و ديدگاه چندفرهنگي تري از فضا داشته باشيم.»

بهترين راه حل، او فكر مي كند، تنوع است. حتي اگر فضاهاي مطبوع به بسياري از بيماران كمك كند، بيمارستان‌ها بايد گزينه‌هايي را فراهم كنند: فضاهايي كه بچه‌ها مي‌توانند بدود و سر و صدا كنند، فضاهايي كه خانواده‌ها مي‌توانند در آن جمع شوند، و فضاهايي كه مردم بتوانند در آن خلوت و خلوت پيدا كنند. آدامز مي گويد: «نيازهاي بسيار زيادي وجود دارد و نيازها هميشه در حال تغيير هستند. فناوري پزشكي، انتظارات اجتماعي و آنچه در يك بيمارستان اتفاق مي‌افتد، همگي دائما در حال تغيير هستند. بهترين ساختمان‌ها ممكن است آن‌هايي باشند كه بتوانند سرپا باشند.

سرماي هوا مي‌تواند باعث خشكي پوست شده و خطر ابتلا به بيماري‌هاي ويروسي مانند آنفلوانزا و سرماخوردگي را افزايش دهد. با اين حال، دانشمندان مي‌گويند سرماي هوا مي‌تواند فوايدي نيز براي سلامت انسان داشته باشد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از صداوسيما، براي بسياري از افراد تحمل فصول سرد سال بسيار سخت است. سرماي هوا مي‌تواند باعث خشكي پوست شده و خطر ابتلا به بيماري‌هاي ويروسي مانند آنفلوانزا و سرماخوردگي را افزايش دهد. با اين حال، دانشمندان مي‌گويند سرماي هوا مي‌تواند فوايدي نيز براي سلامت انسان داشته باشد. براي مثال، زماني كه هوا سرد است بدن سوخت و ساز خود را افزايش مي‌دهد تا گرماي مورد نياز خود را تامين كند. اين امر بدان معناست كه كالري بيشتري سوزانده مي‌شود.

در اين مطلب به فوايد سرماي هوا بر روي سلامتي بدن مي‌پردازيم:

۱- تقويت مغز

سرماي هوا به فرايند فكر كردن انسان كمك مي‌كند. تحقيقات نشان داده است زماني كه دماي اتاق خنك‌تر باشد، افراد عملكرد ذهني بهتري نسبت به زماني كه اتاق گرم باشد، دارند. همچنين مطالعات ديگر نشان داده است افراد در فصل تابستان كمتر از زمستان به حل مشكلات شناختي خود تمايل دارند.

 

۲- افزايش چربي‌هاي قهوه‌اي

بسياري از چربي‌هاي موجود در بدن انسان از نوع چربي‌هاي سفيد است. اين در حالي است كه چربي‌هاي ذخيره شده در ميتوكندري حاوي چربي‌هاي قهوه‌اي هستند كه باعث توليد انرژي و گرما در بدن مي‌شوند. زماني كه افراد در معرض سرما قرار مي‌گيرند، سطح چربي‌هاي قهوه‌اي افزايش مي‌يابد و اين موضوع براي سلامت بدن مفيد است.

۳- بهبود آلرژي

اگر از جمله افرادي هستيد كه از آلرژي رنج مي‌بريد، سرماي هوا خبر خوبي براي شما محسوب مي‌شود. گرده‌ها يكي از عوامل اصلي بروز واكنش‌هاي آلرژيك در افراد است. خبر مسرت‌بخش اين است كه در هواي سرد و برفي خبري از گرده‌هاي حساسيت‌زا نيست.

 

۴- كاهش التهابات

حتما براي شما هم اتفاق افتاده است، زماني كه دچار آسيب‌ديدگي و جراحت شده‌ايد، از يك كمپرس يخ براي جلوگيري از تورم و درد استفاده كرده باشيد. در حقيقت تاثير هواي سرد بر بدن مانند تاثير كمپرس يخ بر جراحت است. يافته‌هاي دانشمندان نشان مي‌دهد هواي سرد تورم در مفاصل انسان را كاهش مي‌دهد، زيرا هواي سرد مانند يك كمپرس يخ طبيعي عمل كرده و باعث كاهش التهاب مي‌شود. از ديگر فوايد هواي سرد براي بدن مي‌توان به كاهش خطر ابتلا به برخي بيماري‌ها مانند زيكا، ويروس نيل غربي، تب دنگي، و مالاريا اشاره كرد.

جهت مشاهده و خريد انواع تخت تراكشن كليك كنيد

همچنين تحقيقات نشان داده است افراد از كيفيت خواب بهتري در هواي سرد نسبت به هواي گرم برخوردارند. كمك به مبارزه با عفونت بدن، جوان شدن پوست، و بهبود فعاليت بدن از ديگر فوايد هواي سرد براي بدن محسوب مي‌شود.

در زمستان آنچه بيش از همه خوشايند است، استراحت داخل خانه همراه نوشيدن يك ماگ چاي داغ و ديدن يك فيلم مهيج است. اما آيا سرماي هوا مزيتي براي سلامت ما دارد؟ اگر اينگونه است اين مزايا چه هستند؟

 در هواي گرم چه اتفاقي براي بدن مي‌افتد؟

انسان داراي مكانيسم‌هاي بيولوژيكي زيادي از جهت تنظيم دماست. اين مكانيسم‌ها توسط توانايي خودآگاه و ارادي ما در استفاده از وسايل و لباسي كه براي گرفتن گرما يا از دست دادن گرماي زياد طراحي شده‌اند اجرا مي‌شوند.

بدن اين قابليت را دارد كه خودش را با شرايط آب و هوايي وفق بدهد و اين را مديون سيستم‌ها و ارگان‌هاي زيادي است مانند سيستم قلبي و عروقي و سيستم نورولوژيكي.

مثلاً در هواي گرم، رگ‌هايي كه در سطح بدن قرار گرفته‌اند گشاد مي‌شوند تا مايعات به شكل عرق از بدن دفع شوند. عكس اين اتفاق زماني مي‌افتد كه هوا سرد است؛ جريان خون به سمت اندام‌هاي حياتي مي‌رود.

 

بدن نسبت به گرماي زياد چه واكنشي نشان مي دهد؟

در شرايط جوي نامساعد، دماي هوا در صورت تداوم مي‌تواند عواقبي براي سلامتي داشته باشد. ضمناً دماي هوا در مناطق گوناگون متفاوت است. به همين دليل مكانيسم‌هاي سازگاري بدن به محيط زندگي فرد بستگي دارند.

وقتي اتومبيل را در آفتاب پارك مي‌كنيد، دماي داخل اتومبيل در عرض ده دقيقه بيش از 6.7 درجه سانتي‌گراد بالا مي‌رود. بنابراين اصلاً نبايد كسي را در هواي گرم در اتومبيل پارك شده با پنجره‌هاي بسته رها كنيد.

 

عوارض قرار گرفتن در معرض هواي بسيار گرم

  • شكم درد و درد عضلات و سردرد

     
  • تعريق زياد

     
  • خستگي و بي‌حالي

     
  • حالت تهوع

     
  • افزايش ضربان قلب

     

بايد بدانيد كه خيلي از اين علائم از پيامدهاي طبيعي دهيدراته شدن بدن هستند. در صورت وقوع اين علائم بايد سريع‌تر به اورژانس مراجعه كنيد.

 

روش‌هايي براي تنظيم دماي بدن و پيشگيري از گرمازدگي

وقتي احتمال گرمازدگي وجود دارد بايد توصيه‌هايي را به كار ببريد تا از بروز هرگونه آسيب به سلامتي‌تان پيشگيري شود. اساسي‌ترين كاري كه مي‌توانيد انجام دهيد استفاده از پنكه و كولر است.

نوشيدن آب زياد و پوشيدن لباس‌هاي نخي و گشاد نيز هم در خانه و هم در بيرون به خنك نگه داشتن بدن كمك مي‌كنند.

 

برخي از گروه‌هاي در معرض خطر

هم افراد سالمند و هم كودكان بيشتر از سايرين در معرض عوارض ناشي از گرمازدگي و سرمازدگي هستند. همچنين كساني كه بيماري‌هاي مزمن دارند، خصوصاً بيماران قلبي و بيماران كليوي بايد بيشتر مراقب باشند.

 

نكته‌هاي مهم

  • حواستان به يك سري از داروها باشد. اگر دارويي مصرف مي‌كنيد كه مي‌تواند بر توانايي بدن در هيدراته ماندن و دفع گرماي زياد اثر بگذارد پس بايد بيشتر مراقب باشيد.

     
  • هرگز كسي را در اتومبيل پارك شده كه در و پنجره‌هاي آن را بسته‌ايد ترك نكنيد. اين هم يكي از دلايل شايع مرگ‌هاي ناشي از گرمازدگي در كودكان است. وقتي اتومبيل را در آفتاب پارك مي‌كنيد، دماي داخل اتومبيل در عرض ده دقيقه بيش از 6.7 درجه سانتي‌گراد بالا مي‌رود. بنابراين اصلاً نبايد كسي را در هواي گرم در اتومبيل پارك شده با پنجره‌هاي بسته رها كنيد.

     
  • در گرم‌ترين ساعات روز بيرون نرويد. اگر امكان دارد سعي كنيد در ساعاتي از روز كه هوا گرم‌تر است بيرون نرويد، مايعات زياد بنوشيد و در جايي خنك استراحت كنيد. سعي كنيد ورزش يا فعاليت‌هاي بدني ديگر را به ساعت‌هاي خنك‌تر روز موكول كنيد، مثلاً غروب يا اول صبح.

     
  • صبر كنيد تا با آب و هواي جديد سازگاري پيدا كنيد. اگر به منطقه‌اي رفته‌ايد كه به آب و هواي آنجا عادت نداريد، زمان ورزش و فعاليت خود را محدود كنيد تا كم‌كم بدنتان به دماي جديد عادت كند. شايد اين پروسه چندين هفته طول بكشد.

فعاليت در هواي گرم منجر به ايجاد فشاري دو چندان بر روي قلب و شش هاي شما مي شود. علاوه بر هواي گرم، انجام فعاليت نيز به نوبه خود باعث افزايش دماي بدن و در نتبجه فشار وارده به آن مي شود. به همين علت بدن براي پراكنده كردن احساس گرما به خون بيشتري نياز دارد. در اين مرحله قلب براي رساندن خون كافي به ماهيچه هاي بدن و بافت هاي نزديك به سطح پوست، سريع تر ميزند.

با وجود همه اين فشارها، اگر رطوبت هوا هم زياد باشد اوضاع بدتر مي شود؛ چرا كه رطوبت بر روي پوست شما مي نشيند و مانع تبخير عرق بدن مي شود. پس تعريق بدن كه براي مقابله با گرما توسط بدن انجام شده است نيز در اين شرايط فقط باعث افزايش گرماي بدن مي گردد. مناطقي كه در كنار ساحل دريا و اقيانوسها قرار دارند در معرض توأمان گرما و رطوبت قرار دارند كه به اصطلاح به اين آب و هوا، هواي شرجي گفته مي شود.

بنابراين اين يك روي سكه است و اما روي ديگر سكه …

گذراندن چند ساعتي در زير آفتاب با بهبود روحيه ارتباط دارد

استاندارد طلايي اين موضوع، يك تحقيق از دانشگاه ميشيگان است كه در سال ۲۰۰۴ انجام شد. طبق اين تحقيق، افرادي كه حداقل ۳۰ دقيقه در هواي آزاد و مطبوع مي‌گذراندند، چه سفري در زمستان به سوي مناطق گرم‌تر باشد و چه استفاده از روزهاي بهاري، روحيه شادتري داشتند. همچنين طبق يك تحقيق ديگر كه در سال ۲۰۱۴ انجام شد، هواي آزاد باعث بهبود فعاليت‌هاي مغزي شده و استرس را كاهش مي‌دهد.

جهت مشاهده و خريد انواع تخت ايستا كليك كنيد


با اين حال اگر هنوز در آب‌وهواي سرد به سر مي‌بريد، نگران نباشيد. يكي از پروفسورهاي علم روانشناسي از دانشگاه Vermont، مي‌گويد تأثير آب‌وهوا در مقايسه با ساير عوامل استرس‌زا مانند كاهش روابط يا افزايش فشار كاري، كم‌رنگ مي‌شود. اگرچه هواي گرم‌تر، تفاوت بارزي در چشم‌انداز ايجاد نمي‌كند؛ اما تحقيقات از اين ايده حمايت مي‌كند كه آب‌وهواي مطبوع، تأثير رواني مثبتي بر روي كل جمعيت مي‌گذارد.
رابطه ميان آب‌وهوا و روحيه انسان، يك رابطه مثبت است. محققان دانشگاه ميشيگان اظهار داشتند گرايش‌هاي مثبت ظاهراً در آب‌وهواي داغ از بين مي‌رود. اين تحقيق توسط تحقيقات ديگري كه روي تغيير آب‌وهوا و روحيه انجام شده، حمايت مي‌شود.
علي‌رغم اين واقعيت كه تابستان روزهاي آفتابي‌تر و رنگ‌هاي روشن‌تري دارد، مردم در معرض خطر حمله قلبي و كمبود آب قرار دارند.
ناراحتي بارزي در اثر شدت گرما به وجود مي‌آيد. هم كمبود آب در بدن و هم حمله قلبي بر روي روحيه يا رفتار فرد تأثير مي‌گذارند و در بدترين حالت به مغز نيز آسيب مي‌رسانند.

زماني كه روزها طولاني‌تر مي‌شود، خوشحال‌تر هستيم

تغيير ساعت به منظور افزايش بهره‌وري از روز ممكن است باعث غرولند برخي افراد شود و يك ساعت از زمان خوابشان را كم كند؛ اما اين روند يك مزيت دارد و آن هم استفاده بيشتر از نور خورشيد.
معمولاً مردم در روزهاي طولاني‌تر و زماني كه مدت بيشتري مي‌توان از نور خورشيد استفاده كرد، احساس بهتري دارند. اختلال عاطفي فصلي تغيير فصل زمستان معمولاً با طول روز در ارتباط است. در نتيجه حتي با وجود اين كه بهار امسال كمي ديرتر از راه رسيد؛ اما هنوز روزها طولاني‌تر هستند. ساعت‌هاي بيشتري كه هوا روشن است، تأثير زيادي ايجاد مي‌كنند.

نوشيدني خنك

برخي افراد در ماه‌هاي گرم‌تر، بيشتر مستعد افسردگي هستند

برخي افراد از اختلال عاطفي تغيير فصل در تابستان و بهار رنج مي‌برند. تشخيص و درمان اين اختلال ممكن است پيچيده باشد؛ زيرا تحقيقات در مورد اين موضوع بسيار چالش‌برانگيز هستند.
طبق نظريه‌پردازي متخصصين، اختلال عاطفي تغيير فصل آب‌وهواي گرم‌تر توسط گرماي بيش‌ازاندازه و رطوبت وخيم‌تر مي‌شود. اين عوامل نسبت به فصل زمستان واقعاً متفاوت هستند. در زمستان عوامل تحريك‌كننده اين اختلال، عدم وجود نور و روزهاي كوتاه‌تر محسوب مي‌شود. تعداد بسيار كمي از افراد دچار اين اختلال در فصل تابستان مي‌شوند؛ اما به هر حال اتفاق مي‌افتد.

هواي گرم شما را خلاق‌تر مي‌كند

تحقيق دانشگاه ميشيگان نشان داد استفاده از هواي آزاد در آب‌وهواي مطبوع باعث بهبود حافظه شده و روش ذهني را گسترش مي‌دهد كه با ايجاد تفكرات خلاقانه‌تر ارتباط دارد.

جهت مشاهده و خريد انواع صندلي بالابر بيمار كليك كنيد


استفاده از هواي آزاد در آب‌وهواي مطبوع واقعاً روشي براي تنظيم مجدد فعاليت‌هاي ذهني است. همه فكر مي‌كنند آب‌وهوا روي روحيه تأثير مي‌گذارد؛ اما مهم‌ترين تست اين نظريه هيچ ارتباطي ميان اين دو پيدا نكرد. در نتيجه به گذشته رجوع كرديم و دو متغير مهم يافتيم؛ مدت‌زماني كه در هواي آزاد مي‌گذرانيد و چه فصلي از سال است. اگر زمستان به بهار تغيير پيدا كرده باشد و مدت كافي در هواي آزاد بگذرانيد، تغيير قابل‌توجهي در روحيه خود خواهيد ديد.

فوايد هواي سرد

در مورد شما نمي‌دانم، اما من شخصي هستم كه در آب و هواي گرم فعال مي‌شوم، عاشق پوشيدن لباس‌هاي نازك هستم و روزهاي طولاني و آفتابي را دوست دارم. اما در زمستان، من هميشه در مورد سرما گله مي‌كنم، پنج لايه لباس مي‌پوشم و به سختي منتظر مي‌مانم تا بار ديگر دماي هوا افزايش يابد.

اما آيا من در بي ارزش دانستن اين فصل و سرمايي كه با خود به همراه مي‌آورد اشتباه مي‌كنم؟ تحقيقات نشان داده است كه هواي سرد مي‌تواند طيف وسيعي از منافع در جهت سلامتي را به ارمغان بياورد. در اين مقاله، ما يك بررسي اجمالي بر تعدادي از فوايد هواي سرد را شما ارائه مي‌دهيم.

يكي از فوايد هواي سرد بهبود كيفيت خواب است

محيط‌هاي سرد ملايم مي‌توانند به داشتن خواب راحت كمك كنند

محيط‌هاي سرد ملايم مي‌توانند به داشتن خواب راحت كمك كنند

بدن ما يك ريتم شبانه روزي را دنبال مي‌كند كه خود، خوردن، خوابيدن و الگو‌هاي فعاليت را با توجه به چرخه‌هاي شبانه روزي تنظيم مي‌كند و به موجب آن به ما اجازه مي‌دهد كه به طور طبيعي عمل كنيم. محققان دريافته اند كه اختلال در تنظيم ريتم‌هاي شبانه روزي مي‌تواند منجر به اختلال در خواب شود كه كه به نوبه خود مي‌تواند منجر به تعدادي از مشكلات سلامتي شود.

مطالعاتي كه اخيرا توسط خبر‌هاي روز پزشكي منتشر شده اند، نشان مي‌دهند كه بي خوابي و ساير اختلالات خواب مي‌توانند ادراك ما و عملكرد شناختي ما را از بين ببرند و خطر ابتلا به بيماري كليوي و ديابت را افزايش دهند.

تحقيقات همچنين نشان داده است زماني كه به خواب مي‌رويم، درجه حرارت بدن ما شروع به كاهش يافتن مي‌كند. در نتيجه اشخاص بي خواب، به شكلي مناسب قادر به تنظيم حرارت بدن نمي‌باشند كه اين امر منجر به مشكل در به خواب رفتن مي‌شود.

اينجا جايي است كه حرارت خارجي وارد عمل مي‌شود. يك مطالعه با استفاده از «كلاه‌هاي خنك كننده» انجام شد. اين كلاه سرپوشي است كه سر افرادي كه خوابيده اند را در معرض هواي خنك تر قرار مي‌دهد.

نتيجه اين مطالعه اين بود كه افراد بي خواب از اين روش سود بردند و به آن‌ها اجازه داد كه از يك خواب شانه، بهتر لذت ببرند. دستورالعمل‌هاي مربوط خواب كه توسط تحقيقات موجود پشتيباني مي‌شود، درحال حاضر مطرح مي‌كند كه دماي ايده آل در اتاق خواب ما هنگامي كه براي خواب آماده مي‌شويم و به آنجا مي‌رويم، بهتر است بين ۶۰ تا ۶۷ درجه فارنهايت (حدود ۱۵٫۵ تا ۱۹ درجه سانتيگراد) باشد.

جهت مشاهده و خريد انواع صندلي بالابر بيمار كليك كنيد

حد پايين اين دما اين است كه شما نبايد در حد يخ زدن سردتان شود كه اين موضوع قطعا به خواب شما كمك نخواهد كرد. اما محيط‌هاي سرد ملايم مي‌توانند مناسب اين امر باشند.

سرماي هوا اشتهاي شما را افزايش مي‌دهد

به نظر مي‌رسد مطالعه‌اي كه در مجله اروپايي تغذيه باليني منتشر شده است از ادعايي قديمي مبني بر افزايش اشتهاي ما در زمستان، هنگامي كه دما به سرعت كاهش مي‌يابد، حمايت مي‌كند. نويسندگان اين مقاله مطرح كردند: «اين تحقيق فعلي نشان داد كه تغييرات فصلي منجر به تغييرات جزئي در مصرف كالري روزانه، تركيب رژيم غذايي، فعاليت بدني و وزن بدن در افراد معمولي در ايالات متحده مي‌شود.»

آزمايش ديگري كه بر روي خوك‌ها كه يك شباهت ساختاري فيزيولوژيك به انسان‌ها دارند، صورت گرفت، نشان داد كه حيوانات نيز در دماي محيطي بالاتر ميل به غذاي كمتري دارند، اما در محيط‌هاي خنك تر اشتهايشان افزايش مي‌يابد.

مطالعه ديگري كه اين بار در مورد تأثير تمرينات هوازي شديد و دماي محيط بر مصرف كالري انجام شد، نشان داد كه فعاليت در يك محيط سرد حس گرسنگي ما را تحريك مي‌كند.

بنابراين اگر شما به خوردن غذاهاي سالم مصر هستيد، پس يك پياده روي تند و يا دويدن در هواي سرد زمستاني درست پيش از غذا مي‌تواند به افزايش اشتها كمك كند.

سرماي هوا باعث چربي سوزي مي‌شود.

اگر از سوي ديگر، شما نگران اين هستيد كه تمايلتان براي بيشتر خوردن در اين فصل به افزايش وزن ناخواسته منجر مي‌شود، نگران نباشيد. زيرا سرما مي‌تواند موجب كاهش وزن نيز بشود. دماهاي پايين، چربي قهوه‌اي را كه سوخت توليد كننده گرماي بدن است، فعال مي‌كند.

بدن ما چربي را به دو شكل ذخيره مي‌كند: سفيد و قهوه اي. چربي سفيد اغلب به عنوان «چربي بد» ناميده مي‌شود، به اين علت كه به سادگي انباشته مي‌شود. و اگر بيش از حد باشد، مي‌تواند منجر به اضافه وزن يا چاقي شود. در مقابل، چربي قهوه‌اي «چربي خوب» است، زيرا اين سوختي است كه بدن ما براي توليد انرژي مصرف مي‌كند.

تعجب آور نيست كه دانشمندان هميشه به دنبال راهي براي تحريك بدن براي تبديل چربي سفيد به چربي قهوه‌اي هستند. روش اصلي «قهوه‌اي كردن» چربي سفيد كه تحقيقات آن را نشان داده است، قرار گرفتن در معرض دماي سردتر است.

جهت مشاهده و خريد انواع بالابر بيمار كليك كنيد

در فصل سرد، بدن ما به دنبال راه‌هايي براي گرم ماندن است كه نياز به دست بردن در ذخاير چربي براي مصرف سوخت دارد. يك مطالعه منتشر شده در مجله تحقيقات باليني نشان داد كه قرار گرفتن در معرض دماهاي سرد مي‌تواند سوخت و ساز چربي قهوه‌اي را در افراد بالغ فعال كند. اين حالت به سردي متوسطي اشاره مي‌كند كه با لرزيدن همراه نيست.

نويسندگان سرمقاله‌اي كه در كنار اين مطالعه منتشر شد، بيان كردند كه فعاليت چربي قهوه‌اي از سوي مغز تنظيم مي‌شود و بر اساس نياز به گرما براي كنترل دماي بدن اقدام مي‌كند. آن‌ها ادامه مي‌دهند: «گرما در ابتدا نتيجه حاصل از سوختن چربي‌هاي ذخيره شده در بافت چربي قهوه‌اي است، اما در طول مدت مديد توليد حرارت، اجزاي چربي غذاي خورده شده به عنوان ذخيره مستمر در زير لايه پوست به داخل بافت چربي هدايت مي‌شود.

نسبت به ذخيره، چربي بيشتر به طور مداوم در جهت توليد حرارت مي‌سوزد. محققين مي‌گويند: «بافت چربي قهوه‌اي در افراد بالغ هنگامي كه از نظر فيزيولوژيك تحريك مي‌شود، عملاً از لحاظ متابوليكي بسيار فعال مي‌شود و در آن زمان چربي قهوه‌اي مي‌سوزد.»

يكي از فوايد هواي سرد چربي سوزي استيكي از فوايد هواي سرد چربي سوزي است

وزن اضافي با لرزيدن در هواي سرد از بين مي‌رود.

بعلاوه، محققان نشان داده اند كه لرزاندن خود نيز موجب تحريك سوختن چربي مي‌شود. مطالعه‌اي كه در مجله متابوليسم سلولي منتشر شد، نشان داد كه لرزاندن بدن، ترشح آيريزين را كه يك هورمون محرك سوزاندن چربي است، تحريك مي‌كند.

ظاهرا، تنها ۱۵ دقيقه لرزيدن در يك محيط سرد تأثيري مشابه يك ساعت فعاليت را دارا است.

افراد با شهامت تر راهي را براي افزايش اثر اين ادعا ارائه كرده اند: پوشيدن يك جليقه مملو از بسته‌هاي يخ. احتمال مي‌رود كه پوشيدن اين جليقه به مدت يك ساعت، مصرف انرژي فرد را تا ۲۵۰ كالري افزايش مي‌دهد. با اين وجود، مخترع جليقه بر اين واقعيت تأكيد مي‌كند كه اين جليقه معجزه نمي‌كند و شما به شكلي جادويي بدون مصرف غذاي مناسب به تناسب اندام دست نخواهيد يافت.

كاهش التهاب و درد از فوايد هواي سرد

يكي ديگر از مزاياي شناخته شده قرار گرفتن در معرض سرماي هوا، كاهش التهاب موضعي است. بسياري از ما احتمالا يه ياد خواهيم آورد كه وقتي كوچك بوديم، به ما گفته مي‌شد كه يعد از يك حادثه در زمين بازي، كيسه يخي بر روي محل ضربه قرار دهيم.

به طور سنتي، يخ يا يك كيسه مملو از آب سرد براي درمان يك ناحيه ضرب ديده و يا كبود شده استفاده مي‌شده است، اگر چه ما بايد مراقب باشيم كه چه مقدار سرما در پاسخ به هر نوع التهاب و هر فرد مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

آسيب شناس كريستوفر وسي، نويسنده راهكارهاي طبيعي براي درمان التهاب، مي‌نويسد: «مقدار سرماي اعمال شده به بدن نبايد بيش از توانايي بدن براي خنثي كردن آن باشد.»

اما برخي معتقدند كه حضور در در آب سرد براي درمان التهاب به طور قابل توجهي موثرتر از ساير گزينه‌هاي بهبود نيست. با اين حال، استفاده از تكه‌هاي يخ براي آرامش گلو درد ادامه دارد، به اين صورت كه پايانه‌هاي عصبي در گلو را بي حس مي‌كنند و احساس درد را كاهش مي‌دهند.

جهت مشاهده و خريد انواع ويلچر كامفورت كليك كنيد

محققاني از دانشگاه جانز هاپكينز در بالتيمور، توصيه مي‌كنند كه سرما درماني -كه درمان مبتني بر قرار گرفتن در معرض سرما است- مي‌تواند در كاهش درد موضعي موثر باشد، اما آن‌ها همچنين يادآور مي‌شوند كه اگر كه ما همراه با دارو و ساير درمان‌ها -چنانچه مناسب باشد- از كيسه يخ هم استفاده كنيم. اين عمل كاهش درد و التهاب مي‌تواند بهتر صورت گيرد.

اثرات رواني هواي سرد

متاسفانه، براي بسياري از مردم، فصل سرد با خلق و خوي نه چندان خوب و احساس خستگي همراه است، همانگونه كه آنها دچار اختلال مؤثر فصلي مي‌شوند، يك نوع افسردگي نيز كه معمولا در زمستان ظاهر مي‌شود، ممكن است به سراغ فرد بيايد. با اين حال، نتيجه تماما افسردگي و حال بد نيست. تحقيقات نشان داده است كه آب و هواي سرد يا غيرمعمول نيز برخي شگفتي‌هاي جالب دارد.

هواي سرد مي‌تواند به ما كمك كند تا وسيع فكر كنيم

مطالعات درباره فوايد هواي سرد نشان مي‌دهد كه محيط‌هاي سرد ممكن است نوعي خلاقيت در فرد ايجاد كنند

مطالعات درباره فوايد هواي سرد نشان مي‌دهد كه محيط‌هاي سرد ممكن است نوعي خلاقيت در فرد ايجاد كنند

يك مقاله از دانشگاه نيوكاسل در بريتانيا نشان داد كه در آب و هواي بد، از جمله روزهاي سرد، ما تمايل به برقراري تماس‌هاي تلفني طولاني تر اما با افراد كمتري داريم. اين به اين معني است كه وقتي آب و هوا ما را از فعاليت‌هاي ديگر باز مي‌دارد، ما تمايل داريم كه در خانه يا نزديك خانه باشيم و مي‌خواهيم بار ديگر با افرادي كه بيشتر براي ما اهميت دارند در ارتباط باشيم.

مطالعه ديگري درباره فوايد هواي سرد نشان مي‌دهد كه محيط‌هاي سرد ممكن است نوعي خلاقيت را ايجاد كنند كه محققان به عنوان «خلاقيت مرجع» براي آن بر اساس نشانه‌هاي سرما اشاره مي‌كنند. آن‌ها مي‌گويند: هواي خنك مي‌تواند بهتر به ما در شناخت استعاره‌ها، اختراع نام‌هاي جديد ماكاروني و «انتزاعي بودن در استفاده از استعدادها» كمك كند.

اين نمونه‌ها ممكن است تلاش‌هايي واقعاً بي فايده به نظر برسند. چه كسي مايل است كه با اسم‌هاي جديد براي ماكاروني پيشرفت كند؟ اما با توجه به گفته نويسندگان اين مطالعه، آن‌ها اظهار مي‌كنند كه درجه حرارت پايين به ما كمك مي‌كند تا بر عادت‌هاي رواني غلبه كنيم و وسيع تر فكر كنيم.

دانشمندان نتيجه مي‌گيرند كه سبك پردازش ارجاعي كه در زمينه‌هاي سرماي فيزيكي واقع شده، به طور عمده نوعي خلاقيت را فراهم مي‌كند كه انعطاف پذيري بيشتري براي تغيير چارچوب‌هاي ذهني و شكستن مجموعه‌اي از سيستم‌هاي علمي از پيش موجود دارد.

چگونه از فوايد هواي سرد بهره ببريم و سينوزيت و سرماخوردگي اذيت‌مان نكند؟

با سرد شدن هوا در بعضي از قسمت‌هاي بدن مثل انگشتان دست و پا، نوك بيني و پوست جريان خون سريع تر كند شده و بي حس مي‌شوند. به زحمت مي‌توان انگشتان را حركت داد. رنگ اين اعضا سفيد، خاكستري و در سرماي شديد سياه رنگ مي‌شود.

اگر دماي هوا به منهاي ۳۰ درجه برسد بدن ديگر نمي‌تواند دماي خود را تنظيم كند و حرارت خود را از دست مي‌دهد. در واقع بي حسي اعضاي بيروني به اعضاي داخلي هم مي‌رسد و شخص احساس گيجي. خستگي و خواب آلودگي مي‌كند كه اگر درمان نشود شخص به خواب مي‌رود و ممكن است هيچ وقت از آن بيدار نشود.

با پايين رفتن درجه حرارت بدن بخصوص اگر فرد در هواي آزاد باشد، ممكن است حتي سكته قلبي رخ دهد. چون ضربان قلب تندتر مي‌شود تا بتواند جريان خون را براي گرم كردن بدن سرعت بيشتري ببخشد. اين خطر براي كساني كه سابقه بيماري قلبي دارند بيشتر است.

مشكلات زندگي در مناطق سردسير

گم شدن در هواي طوفاني، خشك شدن و ترك خوردن پوست، خشكي سينوس‌ها و عود سينوزيت، سر خوردن و شكستگي دست و پا باعث مي‌شود تا بعضي‌ها بخصوص افراد سالخورده ترجيح بدهند در خانه بمانند.

جهت مشاهده و خريد انواع فريزر آزمايشگاهي كليك كنيد

ولي ماندن در خانه يعني عدم تحرك. يعني نشستن جلوي تلويزيون و خوردن انواع ميان وعده‌ها كه منجر به چاقي مي‌شود. در بعضي از مواد حتي به دليل عدم تحرك ممكن است لخته‌هاي خون در بدن ايجاد شده باعث بروز سكته‌هاي قلبي و مغزي شود.

چگونه در آب و هواي سرد سالم بمانيم؟

حتي اگر در سردترين نقطه روي كره زمين يا نوك يك قله كوه در زمستان زندگي كنيد با راهكارهايي مي‌توانيد علاوه بر تحرك داشتن سالم هم بمانيد و از فوايد هواي سرد بهره ببريد.

گرم نگه داشتن بدن در هنگام سرد شدن هوا

اولين راهكار براي حفظ بدن در آب و هواي سرد پوشيدن لباس مناسب است. از راهكارهاي زير استفاده كنيد.

  • با توجه به ميزان سردي هوا از چند لايه لباس‌هاي گرم ولي سبك استفاده كنيد. به اين ترتيب در صورت گرم شدن هوا مي‌توانيد لايه رويي را در بياوريد.
  • از لباس‌هاي چسبان استفاده نكنيد. وجود فضايي بين لباس‌ها باعث مي‌شود تا هواي بين لايه‌هاي لباس‌ها گرم بماند و مثل يك دستگاه گرم كننده عمل كند.
  • از دست كش‌هاي انگشت دار استفاده نكنيد. دستكش‌هايي كه كل پنجه‌ها را مي‌پوشاند دست‌ها را گرم تر نگه مي‌دارد.
  • حتما از كلاه و شال گردن استفاده كنيد. شال گردن را طوري دور گردن‌تان بپيچيد تا فضايي بين دهان و بيني و شال گردن وجود داشته باشد. به اين ترتيب هواي سرد وارد مجراي تنفسي نمي‌شود و عمل بازدم باعث گرم شدن بيشتر بدن مي‌شود.
  • از چكمه‌هاي ساق بلند و ضد آب استفاده كنيد كه كف يخ شكن داشته باشد.
  • از دو لايه جوراب پشمي استفاده كنيد. در صورتي كه هوا خيلي سرد است مي‌توانيد بين جوراب‌ها يك لايه پلاستيك مثل كيسه فريزر بگذاريد.
  • از نوشيدني‌هاي گرم و غذاهاي با طبع گرم مثل چاي بادام، چاي زيره، خرما بيشتر استفاده كنيد. حتي مي‌توانيد چند عدد ديري يا خرماي خشك را هميشه همراه خود داشته باشيد.

چند راهكار احتياطي هنگام سرد شدن هوا و بهره از فوايد هواي سرد

هواي سرد نياز به تجهيزات خاص خود دارد و لباس پوشيدن و گرم نگه داشتن بدن اولين ابزار آن است

هواي سرد نياز به تجهيزات خاص خود دارد و لباس پوشيدن و گرم نگه داشتن بدن اولين ابزار آن است

بهتر است گزارشات مربوط به آب و هوا را از طريق راديو، تلويزيون و يا نرم افزارهاي تلفن همراه بررسي كنيد تا مجهزتر از خانه خارج شويد. هميشه نزديكترين راه را براي انجام كارهايتان انتخاب كنيد تا در صورت بدتر شدن آب و هوا دچار مشكل نشويد.

در صورتي كه تنها زندگي مي‌كنيد حتما كسي را مطلع كنيد كه چه زماني از خانه خارج شده ايد و كجا مي‌رويد و البته تلفن همراه تان را با شارژ كامل با خود ببريد.

اگر با شخصي مواجه شديد كه دچار سرمازدگي شده است فورا با ۱۱۵ تماس بگيريد و تا رسيدن اورژانس سعي كنيد او را گرم نگه داريد. در صورتي كه لباس‌ها خيس شده است سعي كنيد آن‌ها را در بياوريد و لباس گرم تن فرد كنيد. مرتب با او حرف بزنيد تا هوشيار بماند و به خواب نرود.

جهت مشاهده و خريد انواع يخچال آزمايشگاهي كليك كنيد

در صورتي كه خودتان بعد از رسيدن به خانه احساس سرما كرديد دست و پاي خود را در آب گرم (و نه داغ) قرار دهيد. در صورتي كه خارج از خانه هستيد با حركت دادن دست‌ها و پاها مانع از بي حس شدن آن‌ها شويد.

شايعاتي درباره هواي سرد

در مورد سرما گفته‌هايي وجود دارد كه پايه علمي ندارد و بي اساس است و نبايد بر اساس آن‌ها از فوايد هواي سرد خود را بي نصيب كنيم.

  • اگر كمتر لباس بپوشي سرما نمي‌خوري.

هواي سرد نياز به تجهيزات خاص خود دارد و لباس پوشيدن و گرم نگه داشتن بدن اولين ابزار آن است.

  • بيشتر سرما از سر خارج مي‌شود.

تمام اعضاي بدن به يك اندازه گرما از دست مي‌دهد. پس هميشه بايد لباس‌هاي مناسبي بپوشيد كه تمام اعضاي بدن را بپوشاند مثل كلاه، دستكش و گاهي حتي گتر.

  • در هواي سرد نبايد ورزش كرد.

برعكس با فعال بودن در هواي سرد اگر به طور مرتب ورزش مي‌كنيد سالم تر هم خواهيد بود. شايد فقط مجبور باشيد زمان آن را كمتر كنيد.

  • در هواي سرد و زمستان و برف نيازي به عينك آفتابي نيست.

در آب و هواي سرد بخصوص هواي برفي و بعد از آن نياز به عينك آفتابي داريد.

  • هواي سرد افسردگي مي‌آورد.

اختلال افسردگي زمستان نه به دليل هواي سرد بلكه به دليل تابش كم خورشيد است.

فوايد آب و هواي سرد را بشناسيد

با فرا رسيدن فصل سرما بار ديگر لباس هاي گرم از كمد خارج مي شوند و وسايل گرمايشي روشن مي شوند. زمستان براي بسياري از مردم فصلي ناخوشايند محسوب مي شود زيرا هر چه بيشتر بايد با بيماري هايي مانند سرماخوردگي و آنفلوآنزا دست و پنجه نرم كنند. اما سرما روي ديگري نيز دارد كه بر خلاف آب و هواي ابري چندان تيره نيست و شايد شگفتي شما را موجب شود. آب و هواي سرد داراي جنبه هاي مثبتي در قالب فوايد سلامت است. در ادامه با برخي از اين فوايد بيشتر آشنا مي شويم.

تحقيقات نشان داده است كه تغييرات فصل در دريافت كالري روزانه، تركيب رژيم غذايي و فعاليت فيزيكي ما موثر است و انجام ورزش هاي هوازي در محيط هاي سرد موجب گرسنگي و تحريك اشتهاي ما مي شود و جالب اينكه اين پرخوري ما را چاق نمي كند. زيرا بدن به دنبال روش هايي براي گرم نگهداشتن خود است و شروع به سوزاندن چربي براي تهيه سوخت كافي مي كند.
تحقيقات نشان داده كه هواي سرد نيز مي تواند فوايد سلامتي گوناگوني داشته باشد. از فوايد سرما كه بنابر بررسي هاي محققان ثابت شده، مي توان به موارد زير اشاره كرد:

آشنايي با فوايد هواي سرد

افزايش كيفيت خواب

كم خوابي مي تواند صدمات بسياري به بدن ما از جمله اختلالات در عملكرد شناختي، خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي، كليوي و ديابت، بزند. بررسي ها نشان داده ما وقتي به خواب مي رويم، درجه حرارت بدن مان شروع به كاهش مي كند و در بدن افرادي كه به بي خوابي مبتلا هستند، اين تنظيم حرارتي به درستي انجام نمي شود. محققان مي گويند اين افراد بهتر است در محيطي با دماي 5/15 تا 19 درجه بخوابند تا خواب عميقي تجربه كنند.

جهت مشاهده و خريد انواع بالابر بيمار كليك كنيد

بالا بردن اشتها و چربي سوزي

تحقيقات نشان داده است كه تغييرات فصل در دريافت كالري روزانه، تركيب رژيم غذايي و فعاليت فيزيكي ما موثر است و انجام ورزش هاي هوازي در محيط هاي سرد موجب گرسنگي و تحريك اشتهاي ما مي شود و جالب اينكه اين پرخوري ما را چاق نمي كند. زيرا بدن به دنبال روش هايي براي گرم نگهداشتن خود است و شروع به سوزاندن چربي براي تهيه سوخت كافي مي كند.

هواي سرد

فوايد هواي سرد

اثرات مثبت روان شناختي

متاسفانه فصل سرد بسياري از افراد را دچار افسردگي مي كند اما تحقيقاتي نشان داده است كه روزهاي سرد سال به اندازه اي كه تصور مي شود نامطلوب نيستند. در تحقيقي مشخص شد كه روزهاي سرد سال باعث مي شود افراد كمتر از مكان هاي بسته بيرون بيايند و وقت خود را با تماس تلفني با ديگران پر كنند و تعامل با افراد، جاي فعاليت هاي ديگر را مي گيرد و بدين ترتيب مردم را به هم نزديكتر مي كند. همچنين هواي سرد قوه تفكر و درك استعاره ها را در افراد افزايش مي دهد و انعطاف پذيري و خلاقيت آنها را بالا مي برد.
محققان مي گويند از هواي سرد پرهيز نكرده و از فوايد آن بهره مند شويد.

 

وضعيت نامناسب، آسيب ديدگي يا مشكلات ستون فقرات همگي مي توانند منجر به كمردرد شوند. يكي از علل شايع درد بين تيغه هاي شانه، كشيدگي عضلات است.

درمان براي درد خفيف بالاي كمر شامل تمرينات كششي و مسكن‌ها است. برخي از موارد درد بين تيغه هاي شانه قابل پيشگيري است.

ممكن است فردي با مشكلات ستون فقرات زمينه اي براي كاهش درد و ناراحتي به مشاوره از يك پزشك يا فيزيوتراپ نياز داشته باشد.

علل

چندين ماهيچه با اشكال و اندازه هاي مختلف در قسمت بالايي پشت وجود دارد كه به حركات گردن، شانه و بازو كمك مي كند.

آسيب به اين ماهيچه ها مي تواند باعث درد بالاي كمر شود. اين احساس مي تواند يك درد مبهم يا يك درد شديد باشد.

جهت مشاهده و خريد انواع بالابر بيمار كليك كنيد

ورزش


برخي از انواع ورزش خطر آسيب به قسمت فوقاني كمر را افزايش مي دهد.

پرتاب توپ از بالاي سر، بلند كردن وزنه و انجام چند حركت شنا مي تواند عضلات بين تيغه هاي شانه را تحت فشار قرار دهد. تكرار اين حركات در طول زمان يكي از دلايل رايج كشيدگي عضلات است.

ساير علائم كشيدگي عضلاني شامل احساس ضعف در ناحيه، تورم و گرفتگي عضلات است.

افراد مي توانند يك فشار خفيف را با يخ، استراحت و مسكن ها درمان كنند. اكثر سويه هاي خفيف بايد ظرف چند هفته بهبود يابند.

داروهاي ضد التهابي غيراستروئيدي (NSAIDs) مي توانند درد و تورم را كاهش دهند. مهم است كه سعي كنيد از فعاليت هايي كه عضلات پشت را تحت فشار قرار مي دهند اجتناب كنيد.

استفاده از كيسه يخ به مدت 20 دقيقه هر چند ساعت يكبار مي تواند درد و تورم را كاهش دهد. حركت آرام شانه ها در فواصل منظم مي تواند به كاهش هر گونه سفتي كمك كند.

وضعيت بدن


نحوه نشستن يا ايستادن شخصي مي تواند باعث درد بين تيغه هاي شانه شود. برخي از موقعيت هايي كه ممكن است بر روي عضلات قسمت فوقاني كمر فشار بياورند عبارتند از:

بيشتر روز پشت ميز نشستن
استفاده از يك صندلي ناخوشايند
براي مدت طولاني روي لپ تاپ خم كنيد
روي هم زدن پاها هنگام نشستن
اين وضعيت ها مي تواند باعث ايجاد درد مبهم بين تيغه هاي شانه شود.

جهت مشاهده و خريد انواع تخت ايستا كليك كنيد

كشش آرام ماهيچه هاي قسمت بالاي كمر مي تواند به كاهش درد كمك كند. افراد مي توانند براي كاهش سفتي شانه ها را به جلو و عقب بچرخانند. اتصال دست ها به پشت و كشيدن آرام بازوها به سمت پايين نيز ممكن است كمك كننده باشد.

فشار


استرس باعث مي شود عضلات بدن منقبض شوند. گردن و شانه ها يك ناحيه متداول تنش هستند كه مي تواند باعث درد بين تيغه هاي شانه شود.

اگر عضلات شانه براي مدت طولاني منقبض باشند، استرس نيز مي تواند باعث سردرد شود.

پرداختن به دلايل استرس، داشتن يك شبكه حمايتي خوب، خواب كافي و ورزش منظم همگي مي توانند استرس را كاهش دهند.

بلند كردن يا حمل كردن


حمل يا بلند كردن چيز سنگين مي تواند قسمت بالايي پشت را تحت فشار قرار دهد. افراد بايد مراقب باشند كه هنگام هل دادن، كشيدن يا بلند كردن وسايل از روش‌هاي ايمن بلند كردن استفاده كنند.

حمل يك كيف شانه به شانه ها وزن وارد مي كند و ماهيچه هاي بين تيغه هاي شانه را مي كشد. نگه داشتن كيسه هاي خريد سنگين نيز مي تواند بازوها و ماهيچه هاي قسمت بالاي كمر را تحت فشار قرار دهد.

جهت مشاهده و خريد انواع تخت تراكشن كليك كنيد

افراد مي توانند با انتخاب كوله پشتي هاي دو بند براي پخش يكنواخت وزن و تنها با حمل وسايل ضروري، از حمل وزن بيش از حد بر روي شانه خودداري كنند. در صورت لزوم، فرد مي تواند بيش از يك سفر داشته باشد تا از حمل چند كيف سنگين به طور همزمان خودداري كند.

آسيب عضلاني


آسيب به عضلات قسمت بالايي پشت مي تواند باعث درد بين تيغه هاي شانه شود.

صدمات ممكن است در نتيجه ورزش، بلند كردن چيزي سنگين يا افتادن رخ دهد. پارگي مي تواند باعث درد شديد شود.

عضلات روتاتور كاف بازو را به تيغه شانه متصل مي كنند. آسيب رساندن به يك يا چند مورد از اين ماهيچه ها مي تواند باعث درد در قسمت بالاي كمر و شانه شود. چنين صدماتي همچنين مي تواند باعث ايجاد مشكل در حركت بازو يا شانه شود.

درمان پارگي هاي خفيف يا متوسط ​​عضلاني شامل استراحت، استفاده از كيسه يخ و انجام تمرينات تقويتي است. در برخي موارد، پزشك ممكن است تزريق استروئيد را براي كاهش تورم تجويز كند.

براي حدود 20 درصد از آسيب هاي روتاتور كاف، جراحي براي اتصال مجدد تاندون ضروري است.

اسكوليوز


اسكوليوز وضعيتي است كه در آن ستون فقرات داراي انحناي جانبي است. شانه ها يا باسن فرد ممكن است كمي ناهموار به نظر برسند، يا ممكن است يك شانه بيرون بيايد.

اسكوليوز هميشه علائمي ايجاد نمي كند، اما برخي از افراد مبتلا به اين بيماري ممكن است كمردرد را تجربه كنند. ورزش به تقويت عضلات پشت و شانه ها كمك مي كند، كه مي تواند فشار و درد عضلاني را كاهش دهد.

سندرم درد ميوفاشيال


سندرم درد ميوفاشيال يك وضعيت سلامتي طولاني مدت است كه باعث درد در گروه هاي عضلاني خاص مي شود. برخلاف ساير شرايط درد مزمن، درد در سراسر بدن رخ نمي دهد.

نقطه ماشه اي در عضله باعث درد در ناحيه مي شود. در قسمت فوقاني كمر، ممكن است باعث درد در سراسر گروه عضلات اطراف ستون فقرات، گردن و شانه ها شود.

درمان مي تواند شامل ليزر درماني، تزريق استروئيد، تغيير سبك زندگي و ماساژ باشد.

آرتروز


ساييدگي و پارگي تدريجي مفاصل در طول زمان مي تواند باعث آرتروز شود. علائم شامل سفتي، درد و تورم است كه مي تواند باعث ايجاد مشكل در حركت مفاصل شود.

آسيب ديدگي يا استفاده بيش از حد از مفاصل مي تواند خطر آرتروز را افزايش دهد.

برخي از افراد شغلي دارند كه مستلزم حمل مكرر از بالاي سر يا بلند كردن وسايل سنگين است. اين كار مي تواند منجر به آرتروز در مفاصل شانه و كمردرد در اواخر زندگي شود.

جلوگيري


حفظ وضعيت بدني خوب، قوي نگه داشتن ماهيچه هاي شانه ها و قسمت بالايي پشت و پرهيز از بلند كردن اجسام سنگين مي تواند به جلوگيري از درد بين تيغه هاي شانه كمك كند.

افرادي كه براي مدت طولاني پشت ميز مي نشينند ممكن است از يك صندلي راحت براي جلوگيري از كمردرد استفاده كنند. آنها بايد سعي كنند بدون قوز كردن شانه ها يا فشار دادن گردن به سمت جلو، ستون فقرات را در وضعيت طبيعي نگه دارند.

ورزش منظم مي تواند به فرد كمك كند وزن متوسطي را حفظ كند، كه باعث كاهش فشار روي كمر مي شود.

جهت مشاهده و خريد انواع ويلچر كامفورت كليك كنيد

استرس مي تواند باعث ايجاد تنش در قسمت بالاي كمر و شانه ها شود. يوگا يا تمرينات كششي مي تواند به كاهش عضلات سفت كمك كند.

خلاصه


كشيدگي عضلات بالاي كمر و ايجاد درد بين تيغه هاي شانه آسان است. دلايل رايج خم شدن روي لپ‌تاپ، حمل كيف‌هاي سنگين يا نشستن طولاني مدت در يك صندلي ناراحت‌كننده است.

بيشتر علل كمردرد خفيف هستند. با اين حال، برخي از مشكلات جدي تر مي توانند باعث درد بين تيغه هاي شانه شوند. براي علائم اسكوليوز، استئوآرتريت يا پارگي عضله، مشاوره پزشكي ضروري است.

جهت مشاهده و خريد انواع تردميل پزشكي كليك كنيد

هنگامي كه كمردرد ادامه دارد و همچنان با كيفيت زندگي شما تداخل دارد، ممكن است چندين گزينه درماني براي تسكين كافي مورد نياز باشد. در زير برخي از درمان‌هاي كمردرد كه معمولا ناديده گرفته مي‌شوند يا كمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرند آورده شده است. يك يا چند مورد از اين راه‌حل‌ها را امتحان كنيد تا ببينيد كدام يك يا تركيبي براي شما بهتر جواب مي‌دهد.

1. اندورفين دروني خود را آزاد كنيد


اندورفين ها هورمون هايي هستند كه به طور طبيعي در بدن شما ساخته مي شوند. چيزي كه بسياري از مردم نمي دانند اين است كه اندورفين ممكن است به جلوگيري از ثبت سيگنال هاي درد در مغز شما كمك كند. اندورفين همچنين به كاهش اضطراب، استرس و افسردگي كمك مي كند كه همگي با كمردرد مزمن مرتبط هستند و اغلب درد را بدتر مي كنند.

جهت مشاهده و خريد انواع بالابر بيمار كليك كنيد

برخي فعاليت‌ها ممكن است سطح اندورفين شما را افزايش دهند، مانند ورزش هوازي، ماساژ درماني يا مديتيشن.

2. خواب ترميمي كافي داشته باشيد


درد يكي از دلايل اصلي بي خوابي است - مشكل در به خواب رفتن و/يا به خواب ماندن. خواب ناكافي نيز مي تواند كمردرد شما را بدتر كند. اين چرخه معيوب خواب ترميمي را براي شما دشوارتر مي كند.

رجوع كنيد به خواب ترميمي تسكين دهنده كمر درد

خواب ترميمي كافي براي بهبود و شارژ مجدد سطوح انرژي بافت هاي بدن لازم است. اگر مشكل خواب داريد، مهم است كه به درد يا ساير عوامل ايجاد كننده آن رسيدگي كنيد. بسته به اينكه چه چيزي خواب شما را مختل مي كند، پزشك ممكن است تغييرات سبك زندگي، داروها يا ساير درمان ها را توصيه كند.

3. هسته خود را ورزش دهيد

عضلات شكم و پشت شما نقش مهمي در حمايت از ستون فقرات شما دارند. اين ماهيچه ها در طول يك روز عادي تمرين خوبي ندارند – بايد به طور خاص از طريق ورزش مورد هدف قرار گيرند.

تمرينات ساده زيادي وجود دارد كه مي توان آنها را در 20 تا 30 دقيقه به عنوان بخشي از برنامه روزانه خود انجام داد. اگر به تازگي شروع كرده ايد، حتي يك عمل ساده نشستن عمودي روي يك توپ ورزشي به مدت 30 دقيقه در روز، عضلات مركزي بدن شما را درگير مي كند.

4. مغز خود را درگير كنيد


متخصصان درد مدت‌هاست متوجه شده‌اند كه درد پيچيده‌تر از يك احساس است. روشي كه مغز شما سيگنال هاي درد را تفسير و پردازش مي كند، نقش مهمي در درك شما از درد دارد.

خبر خوب اين است كه مي توانيد مهارت هايي را براي مغز خود ايجاد كنيد تا برخي سيگنال هاي درد را كاهش داده يا ناديده بگيريد. برخي از استراتژي هايي كه بايد امتحان كنيد عبارتند از:

مديريت درد آگاهانه تمرين تمركز حواس و مديتيشن، كه معمولا شامل تنفس آهسته و كنترل شده و تمركز ذهن است، ممكن است به كاهش احساس درد كمك كند. همچنين مي تواند به آرامش كمك كند. براي شروع با تكنيك هاي ذهن آگاهي و آرامش، بسياري از ويديوهاي رايگان به صورت آنلاين در دسترس هستند.
درمان شناختي رفتاري. اين نوع درمان ممكن است به شما كمك كند تا در مورد درد خود به طور متفاوت فكر كنيد يا استراتژي هاي جديدي براي مديريت آن بياموزيد.
توسعه تخصص در تكنيك هاي ذهن و بدن ممكن است كمك زيادي به شما كند تا درجاتي بر درد خود تأثير داشته باشيد.

5. فعاليت هايي را پيدا كنيد كه شما را خوشحال مي كند


كمردرد مداوم مي تواند زندگي شما را ويران كند و بر روابط ارزشمند، مالي و توانايي شما براي انجام كارها در محل كار و خانه تأثير بگذارد. يافتن فعاليت هايي كه شما را خوشحال مي كند مي تواند به كاهش استرس كمك كند و ممكن است درد را كاهش دهد.

جهت مشاهده و خريد انواع ويلچر سي پي CP كليك كنيد

برخي افراد متوجه مي شوند كه حتي انجام فقط 3 كاري كه هر روز به آنها احساس خوبي مي دهد - مانند لذت بردن از يك فنجان چاي يا قهوه آرامش بخش، تماس گرفتن با يك دوست قديمي، قدم زدن با سگ، يا دريافت يك آغوش طولاني 30 ثانيه اي از يك عزيز- مي تواند درد را قابل تحمل تر كند.

حتي چيزي به سادگي خنديدن با يك دوست ممكن است اندورفين احساس خوبي را تحريك كند.

6. عضلات همسترينگ خود را دو بار در روز بكشيد


يكي از عواملي كه اغلب ناديده گرفته مي شود در كمردرد سفت شدن همسترينگ است. اگر عضلات همسترينگ شما – واقع در پشت ران – بيش از حد سفت باشند، كمر و مفاصل ساكروايلياك تحت فشار قرار مي گيرند كه منجر به درد بيشتر مي شود. كشش همسترينگ بايد با دقت و حداقل دو بار در روز و هر بار به مدت 15 تا 30 ثانيه انجام شود.

بسياري از تمرينات كششي ملايم وجود دارد كه نبايد به آنها آسيب برساند.

نكته پاداش: درد را با سرما و/يا گرم تسكين دهيد
كاهش درد استفاده از بسته هاي سرد و/يا بسته هاي گرم را براي كمك به كاهش درد كمر دست كم نگيريد.

سرما درماني به كاهش التهاب و درد كمك مي كند. برخي از نمونه‌ها عبارتند از پيچيدن يخ در پارچه، بسته نخودفرنگي منجمد از فريزر يا بسته ژل سرد. هميشه حداقل يك لايه بين پوست خود و كيسه يخ/سرد نگه داريد.

جهت مشاهده و خريد انواع تردميل توانبخشي كليك كنيد
گرما درماني به بهبود جريان خون، آرامش و تسكين درد كمك مي كند. گرما درماني مي تواند به اشكال مختلفي انجام شود. بهتر است چندين مورد را امتحان كنيد تا بهترين كار را براي شما پيدا كنيد. گرفتن حمام يا دوش آب گرم، غوطه ور شدن در وان آب گرم، يا استفاده از پد گرم كننده يا پوشش حرارتي، همه راه هايي براي گرم كردن كمر شما هستند.
چه از يخ استفاده كنيد و چه از كيسه حرارتي، براي محافظت از پوست خود، استفاده را به 15 يا 20 دقيقه و حداقل 2 ساعت استراحت در اين بين محدود كنيد. هرگز با پد گرم كننده يا كيسه يخ زده نخوابيد زيرا ممكن است به آسيب دائمي پوست منجر شود.

اميدواريم اين درمان‌هاي ناديده گرفته شده بتواند به شما كمك كند تا برخي از روش‌هاي جديد را براي مديريت بهتر كمردرد و يافتن تسكين پايدار امتحان كنيد.

كمردرد يكي از شايع ترين بيماري هاي جسمي است. مطالعات نشان مي دهد كه از هر 10 آمريكايي، 8 نفر در مقطعي از زندگي خود، معمولاً در ناحيه كمر، كمردرد دارند.

ممكن است هنگام كار در حياط يا نظافت خانه آن را رگ به رگ شده باشيد. يا ممكن است كمر شما به دليل يك آسيب ورزشي قديمي يا يك بيماري مزمن مانند آرتريت يا اسپونديليت آنكيلوزان درد كند.

كمردرد ناگهاني يا شديد بايد توسط پزشك يا فيزيوتراپيست بررسي شود. اين همچنين براي دردي است كه از بين نمي رود.

اما گاهي اوقات مي توانيد درد و ناراحتي آزاردهنده را به تنهايي درمان كنيد.

جهت مشاهده و خريد انواع بالابر بيمار كليك كنيد

ويلسون ري، دكتر ويلسون ري، رئيس بخش جراحي ستون فقرات در دانشكده پزشكي دانشگاه واشنگتن در سنت لوئيس، مي‌گويد درمان‌هاي خانگي «وقتي تركيب شوند بهتر از [وقتي] به تنهايي انجام مي‌شوند، بهتر هستند».

1. به حركت ادامه دهيد


وقتي درد داريد ممكن است اين احساس را نداشته باشيد. اما اين احتمالاً اولين چيزي است كه پزشك شما توصيه مي كند.

ري مي گويد: «يك تصور غلط رايج در بيماران مبتلا به كمردرد منفرد اين است كه آنها نمي توانند فعال بمانند.

سعي كنيد با سطح معمول فعاليت و حركت روزانه خود هماهنگ باشيد. اين مي تواند يك پياده روي سريع 30 دقيقه اي يا دور زدن بلوك با سگ خود باشد. سعي كنيد حداقل سه بار در هفته روي پاهاي خود بايستيد.

سلمان هيماني، استاديار ارتوپدي در دانشكده پزشكي دانشگاه اموري در آتلانتا، مي‌گويد: كم تحركي به عضلات اطراف ستون فقرات و پشت كمك مي‌كند تا ضعيف شوند. "اين به نوبه خود مي تواند باعث حمايت كمتري از ستون فقرات شود" و منجر به درد طولاني مدت شود.

2. كشش و تقويت


ماهيچه هاي قوي، به ويژه در هسته شكم، به حمايت از كمر كمك مي كنند. قدرت و انعطاف‌پذيري ممكن است به تسكين درد و پيشگيري از آن كمك كند.

ري مي‌گويد: «بسياري از اوقات، من مردم را تشويق مي‌كنم كه اين كار را اول صبح انجام دهند. اما اگر مسن‌تر هستيد يا نگران زياده‌روي در آن هستيد، مي‌توانيد تمرينات كششي و تقويتي خود را بعداً در روز كه بدنتان گرم شده است، انجام دهيد.

يوگا، پيلاتس و تاي چي تنها چند راه براي تقويت عضلات مركزي بدن و عضلات اطراف باسن هستند. يكي از تمريناتي كه كل قسمت فوقاني و پايين كمر شما را هدف قرار مي دهد اين است كه روي شكم خود دراز بكشيد و پاها و بازوهاي خود را در حالت پرواز بالا بياوريد.

3. وضعيت بدن را خوب حفظ كنيد


اين به كاهش فشار روي كمر شما كمك مي كند. مي‌توانيد از نوار، تسمه يا نوارهاي كشسان استفاده كنيد تا ستون فقرات خود را در يك راستا نگه داريد. سعي كنيد سر خود را در مركز لگن قرار دهيد. شانه هاي خود را خم نكنيد و چانه خود را به سمت جلو خم نكنيد.

اگر جلوي صفحه نمايش كار مي كنيد، بازوهاي خود را به طور يكنواخت روي ميز يا ميز قرار دهيد و چشمان خود را در سطح بالاي صفحه نگه داريد. از روي صندلي بلند شويد و حركات كششي انجام دهيد و به طور منظم راه برويد.

4. حفظ وزن سالم


از دست دادن پوندهاي اضافي بار روي كمر شما را سبك مي كند.

هيماني مي گويد: «كاهش وزن واقعاً به [درد] كمك مي كند زيرا ميزان نيروي مكانيكي وارد بر ستون فقرات را كاهش مي دهد.

جهت مشاهده و خريد انواع تخت ايستا كليك كنيد

اگر به كمك نياز داريد، از پزشك خود در مورد رژيم غذايي و برنامه ورزشي كه ممكن است براي شما بهترين نتيجه را داشته باشد، راهنمايي بخواهيد.

5. سيگار را ترك كنيد


تحقيقات نشان مي‌دهد كه اگر سيگار مي‌كشيد، ممكن است چهار برابر بيشتر از افراد غيرسيگاري به بيماري ديسك دژنراتيو يا ساير مشكلات ستون فقرات مبتلا شويد.

نيكوتين موجود در سيگار و ساير محصولات تنباكو مي‌تواند استخوان‌هاي ستون فقرات شما را ضعيف كند و مواد مغذي حياتي را از ديسك‌هاي اسفنجي كه مفاصل شما را محافظت مي‌كنند، بگيرد. ستون فقرات سالم از انعطاف پذيري كمر و سفت شدن و درد ماهيچه هاي آن جلوگيري مي كند.

6. يخ و گرما را امتحان كنيد


شايد شنيده باشيد كه يكي براي تسكين كمردرد بهتر از ديگري است. پاسخ كوتاه اين است كه بهترين گزينه هر كدام براي شما مناسب است.

ري مي گويد: «بعضي از مردم وارد مي شوند و به گرما يا يخ قسم مي خورند. "شايد بخواهيد هر دو را امتحان كنيد، و احتمالاً متوجه خواهيد شد كه يكي براي تسكين شما مناسب تر است."

معمولاً اگر كمر شما به دليل تورم يا التهاب آزاردهنده باشد، يخ بهتر است. اگر مي‌خواهيد ماهيچه‌هاي سفت يا سفت را شل كنيد، يك پد گرم‌كننده ممكن است بهتر باشد.

هيماني پيشنهاد مي كند كه يخ يا عمليات حرارتي را هر بار به 20 دقيقه محدود كنيد. و اگر كرم يا پماد درد عضلاني را نيز روي پوست خود مي‌زنيد، از آنها استفاده نكنيد.

7. داروهاي OTC خود را بشناسيد


مسكن هاي بدون نسخه مي توانند به درد و سفتي عضلات كمك كنند. دو نوع اصلي از گزينه هاي بدون نسخه، داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي (NSAIDs) و استامينوفن هستند. NSAID ها شامل آسپرين، ايبوپروفن و ناپروكسن هستند.

جهت مشاهده و خريد انواع تخت تراكشن كليك كنيد

درست به نام خود، NSAID ها به كاهش التهاب كمك مي كنند كه مي تواند منجر به تورم و حساسيت شود. اما استامينوفن التهاب را تسكين نمي دهد. براي كمردردهاي گاه به گاه مي توانيد از هر نوع مسكن استفاده كنيد. به گفته هيماني، اگر به آرتريت ستون فقرات يا ساير بيماري هاي التهابي مبتلا هستيد، NSAID ها ممكن است كمي بهتر عمل كنند.

8. روي كمر خود كرم هاي دارويي بماليد


كرم‌هاي پوستي، مرهم، پمادها يا تكه‌هاي پوستي ممكن است در زماني كه كمر شما سفت، درد و تنش مي‌كند كمك كند. بسياري از اين محصولات حاوي موادي مانند منتول، كافور يا ليدوكائين هستند كه مي توانند ناحيه آسيب ديده را خنك، گرم يا بي حس كنند.

كرم ها را درست در جايي كه آسيب مي بينيد بزنيد. اگر در رسيدن به نقطه مشكل داريد از شخصي بخواهيد آن را اعمال كند.

ري مي‌گويد: «اين يك تكيه‌گاه اصلي در ارائه تسكين قابل توجه نخواهد بود، اما مي‌تواند اوضاع را آرام كند.

9. درباره مكمل ها بپرسيد


بهتر است ويتامين ها و مواد معدني خود را از غذاها دريافت كنيد. اما از پزشك خود بپرسيد كه آيا مكمل ها ممكن است كمك كنند.

به عنوان مثال، بسياري از مردم ويتامين D كافي كه براي سلامت استخوان ها مهم است، دريافت نمي كنند. اين مي تواند به دليل عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشيد يا به دليل اينكه بدن شما نمي تواند ويتامين D كافي را از غذاها جذب كند، اتفاق بيفتد.

كمبود منيزيم ممكن است منجر به ضعف و گرفتگي عضلات شود. و هيماني مي گويد زردچوبه، ادويه زرد رنگي كه مربوط به زنجبيل است، ممكن است به آرام كردن التهاب كمك كند.

هميشه قبل از مصرف هر گونه مكملي با پزشك خود صحبت كنيد.

10. حوله بيندازيد


حوله غلتان شده مي تواند ابزاري مفيد براي تسكين كمردرد باشد. زماني كه دراز كشيده ايد سعي كنيد آن را زير لگن خود قرار دهيد. بگذاريد باسن روي حوله شل شود و به كشش كشش در قسمت پايين كمر كمك كند. ببينيد چگونه به پشت بخوابيد.

بريس پشت گاهي اوقات مي تواند كمك كند، به خصوص پس از آسيب يا جراحي. اما قرار نيست آنها را خيلي زياد يا براي مدت طولاني بپوشيد. ري مي‌گويد: «مردم به آن وابسته مي‌شوند و در واقع به آن ماهيچه‌ها اجازه تنبلي مي‌دهد.

مهم نيست كه كدام درمان خانگي را امتحان مي كنيد، هيماني مي گويد: "اگر به شما كمك مي كند، اگر حال شما را بهتر مي كند، به انجام آن ادامه دهيد."

جهت مشاهده و خريد انواع يخچال آزمايشگاهي كليك كنيد

جهت مشاهده و خريد انواع تجهيزات آزمايشگاهي كليك كنيد

فيزيوتراپيست ها از ابزارهاي مختلفي براي مديريت درد، بازگرداندن دامنه حركتي و درمان بيماري هاي سيستم اسكلتي عضلاني استفاده مي كنند. فيزيوتراپيست شما ممكن است همراه با روش هايي مانند تحرك مفصل، كشش و تمرينات هدفمند، الكتروتراپي را به عنوان يك گزينه درماني توصيه كند.

با استفاده از دستگاه هاي تخصصي طراحي شده براي ارائه سطوح سفارشي تحريك الكتريكي به اعصاب، ماهيچه ها يا تاندون هاي بدن، فيزيوتراپيست هاي آموزش ديده مي توانند از قدرت الكتروتراپي براي بهبود آسيب ها، ارتقاء التيام و تسكين درد استفاده كنند.

الكتروتراپي: چيست و چگونه كار مي كند

الكتروتراپي يك ابزار قدرتمند كه توسط بسياري از فيزيوتراپيست ها استفاده مي شود، دردهاي مزمن، آسيب هاي اسكلتي عضلاني، تحليل رفتن عضلات و دردهاي عصبي را با استفاده از تحريك الكتريكي هدفمند و كنترل شده درمان مي كند.

جهت مشاهده و خريد انواع صندلي انتقال بيمار كليك كنيد

الكتروتراپي يك روش ملايم و غير تهاجمي است كه با تحريك اعصاب و عضلات از طريق سطح پوست كار مي كند. اگرچه بر اساس دستگاهي كه پزشك شما استفاده مي كند متفاوت است، تصور مي شود كه الكتروتراپي به روش هاي مختلفي كار مي كند:

  • ارسال تكانه هاي الكتريكي كه سيگنال هاي درد بدن را مسدود يا با آن تداخل مي كنند و منجر به كاهش درد مي شود.
  • كمك به ترشح اندورفين (پيام رسان هاي شيميايي) كه به طور طبيعي درد را در بدن كاهش مي دهد.
  • براي كاهش آتروفي بافت عضلاني را تحريك كنيد تا منقبض شود.
  • ايجاد يك اثر گرمايي در بدن كه باعث بهبود گردش خون و تحريك التيام مي شود.
  • تحريك سلول هايي كه التهاب را كاهش مي دهند، توليد كلاژن را تقويت مي كنند و درد را مهار مي كنند.

6 نوع اصلي درمان الكتروتراپي

اگرچه انواع مختلفي از درمان هاي الكتروتراپي در دسترس است، اما اكثر جلسات شامل همان تنظيمات اوليه هستند. در برخي از اشكال، پدهاي الكترودي را روي پوست خود با چسب قرار مي دهيد. پدها از طريق سيم به دستگاه باتري فيزيوتراپيست متصل مي شوند - كه سپس سيگنال هاي الكتريكي را به بدن شما منتقل مي كند.

در ساير اشكال الكتروتراپي، فيزيوتراپيست شما از يك مبدل با ژل براي انتقال امواج فراصوت تخصصي به بدن شما استفاده مي كند. وقتي براي يك جلسه مي رويد، فيزيوتراپيست شما ممكن است از يكي از اين روش ها در درمان استفاده كند:

1. تحريك الكتريكي عصب از طريق پوست (TENS)

2. اولتراسوند درماني

3. تداخلي

4. طب سوزني الكتريكي

5. شاك ويو تراپي

6. تحريك الكتريكي عضلات (EMS)

تحريك الكتريكي عصب از راه پوست (TENS)

يكي از رايج ترين درمان هاي الكتروتراپي، تحريك الكتريكي عصب از راه پوست (TENS) از دستگاه هاي كوچكي استفاده مي كند كه پالس هاي تحريك الكتريكي را ارائه مي دهد. هدف دستگاه TENS تحريك اعصاب حسي براي دستيابي به تسكين درد است و اغلب براي دردهاي عصبي و شرايط درد مزمن استفاده مي شود.

سونوگرافي درماني

هنگامي كه در فيزيوتراپي استفاده مي شود، اولتراسوند درماني در فيزيوتراپي از يك اثر حرارتي عميق بر روي بافت هاي مختلف - مانند ماهيچه ها، رباط ها و تاندون ها - براي تقويت گردش خون و تحريك روند بهبود استفاده مي كند. در اين روش به جاي پدهاي الكترود از مبدل استفاده مي شود و اغلب براي درمان كشيدگي، تاندونيت و پارگي منيسك زانو استفاده مي شود.

جهت مشاهده و خريد انواع تخت ايستا كليك كنيد

تداخلي

همچنين به عنوان IFT شناخته مي شود، الكتروتراپي تداخلي از تحريك الكتريكي با فركانس پايين براي تحريك عضلات، افزايش جريان خون و كاهش درد استفاده مي كند. IFT گاهي اوقات براي بيماراني كه احساس الكتروتراپي TENS را دوست ندارند استفاده مي شود.

طب سوزني الكتريكي

به طور معمول، طب سوزني از سوزن هاي نازكي استفاده مي كند كه در نقاط خاصي قرار مي گيرند كه اندام ها يا سيستم هاي مختلف بدن را هدف قرار مي دهند. طب سوزني الكتريكي از همان اصول پيروي مي كند، با اين تفاوت كه از دو سوزن با جريان الكتريكي كه از بين آنها عبور مي كند استفاده مي كند. اغلب براي درمان عوارض جانبي شيمي درماني و درد حاد استفاده مي شود.

شاك ويو تراپي

در شوك ويو درماني از امواج صوتي با انرژي بالا براي درمان شرايط استفاده مي شود. مانند اولتراسوند درماني، شاك ويو تراپي از يك مبدل با ژل استفاده مي كند. اين درمان براي كمك به تحريك توليد كلاژن، آزادسازي نقاط ماشه اي دردناك و كاهش التهاب در بدن استفاده مي شود. همچنين براي بيماري‌هاي اسكلتي- عضلاني مانند التهاب كف پا، آرنج تنيس بازان و تانديوپاتي آشيل بسيار مفيد است.

تحريك الكتريكي عضلات (EMS)

در حالي كه برخي از روش هاي الكتروتراپي اعصاب را هدف قرار مي دهند، EMS بافت عضلاني را هدف قرار مي دهد. اين شكل تخصصي از الكتروتراپي نورون هاي حركتي شما را تحريك مي كند كه باعث انقباض عضلات شما مي شود. اين اغلب در مواردي براي درمان و پيشگيري از آتروفي عضلاني استفاده مي شود.

6 فوايد الكتروتراپي در درمان هاي فيزيوتراپي

فيزيوتراپيست شما مي تواند به شما كمك كند تا بفهميد كدام روش الكتروتراپي براي شما و نيازهاي شما بهتر است. بسته به شرايط پزشكي يا اسكلتي عضلاني شما، الكتروتراپي مي تواند چندين مزيت كليدي داشته باشد:

1. كاهش درد عصبي.

2. بهبود صدمات اسكلتي عضلاني را بهبود بخشد.

3. كنترل درد غير تهاجمي و بدون دارو داشته باشيد.

4. جلوگيري از آتروفي عضلاني.

5. افزايش گردش خون براي ترميم زخم.

6. حداقل تا بدون عوارض جانبي.

1. كاهش درد عصبي.

كساني كه از درد عصبي رنج مي برند، بي حسي، گزگز، سوزش، ضعف عضلاني و درد عمومي را در سراسر بدن تجربه مي كنند. اگرچه دلايل درد عصبي متفاوت است، اما اين درد به اعصاب بدن شما نسبت داده مي شود كه تكانه هاي الكتريكي را ارسال مي كنند كه سيگنال هاي درد را حمل مي كنند. در موارد درد عصبي، فيزيوتراپيست مي تواند از دستگاه TENS براي هدف قرار دادن و كاهش درد عصبي با مداخله يا "گيج كردن" سيگنال هاي درد كه بدن شما منتقل مي كند استفاده كند.

2. بهبود صدمات اسكلتي عضلاني را بهبود بخشد.

برخي از روش هاي الكتروتراپي، به ويژه درمان با امواج شوك، نشان داده شده است كه به طور موثر انواع بيماري هاي اسكلتي عضلاني را درمان مي كند. شاك ويو تراپي نه تنها مي تواند درد را كاهش دهد، بلكه مي تواند به افزايش جريان خون در ناحيه آسيب ديده كمك كند كه مي تواند روند بهبودي را تحريك كند. ممكن است متوجه شويد كه شاك ويو درماني براي صدماتي مانند موارد زير مفيد است:

جهت مشاهده و خريد انواع بالابر بيمار (ليفت بيمار) كليك كنيد

• آرنج تنيس بازان

• التهاب كف پا

• سندرم تونل كارپال

• زانو جامپر

• درد و آسيب شانه

از آنجايي كه الكتروتراپي مي تواند به افزايش گردش خون و بهبود در يك ناحيه كمك كند، فيزيوتراپيست ها نيز از آن براي درمان آسيب هاي ورزشي رايج مانند رگ به رگ شدن و كشيدگي استفاده مي كنند.

3. كنترل درد غير تهاجمي و بدون دارو داشته باشيد.

الكتروتراپي راهي ايمن، غير سمي و غير اعتيادآور براي كنترل درد مزمن ارائه مي دهد. چه از گردن درد مزمن يا كمردرد رنج مي بريد، مي دانيد كه اين شرايط مي تواند انجام فعاليت هاي روزمره را دشوار كرده و كيفيت زندگي شما را كاهش دهد.

اگرچه داروهاي كاهش دهنده درد گاهي اوقات يك مداخله ضروري است، استفاده از الكتروتراپي براي تسكين درد يك جايگزين قدرتمند ارائه مي دهد - بدون هيچ گونه نگراني ذاتي در استفاده از داروهاي ايجاد عادت. علاوه بر اين، الكتروتراپي يك راه غير تهاجمي براي كنترل درد مزمن و ترويج ترميم بافت ارائه مي دهد. استفاده از الكتروتراپي در برخي موارد مي تواند از نياز به مداخلات تهاجمي مانند جراحي جلوگيري كند.

4. جلوگيري از آتروفي عضلاني.

زماني كه ماهيچه ها به دليل آسيب، بيماري يا آسيب عصبي قابل استفاده نباشند، مي تواند منجر به آتروفي عضلاني شود - يعني زماني كه عضله از بين مي رود. آتروفي عضلاني نه تنها حركت را محدود مي كند و كيفيت زندگي را تحت تاثير قرار مي دهد، بلكه مي تواند به درد و سفتي نيز كمك كند. 

جهت مشاهده و خريد انواع يخچال آزمايشگاهي كليك كنيد

خوشبختانه، الكتروتراپي - به ويژه تحريك الكتريكي ماهيچه (EMS) - مي تواند با تحريك عضلات به انقباض از آتروفي جلوگيري كند. گاهي اوقات، EMS براي تحريك عضلات به انقباض استفاده مي شود، در حالي كه دستگاه TENS براي كمك به كاهش درد همراه با آتروفي استفاده مي شود.

5. افزايش گردش خون براي ترميم زخم.

گردش خون سالم جنبه فوق العاده مهمي از روند بهبودي است. خون اكسيژن‌دار مواد مغذي را به سلول‌هاي ما مي‌آورد و به شروع سريع ترميم بافت كمك مي‌كند. علاوه بر اين، گردش خون سالم به حذف سموم از بدن براي ايجاد يك بدن سالم كمك مي كند. مطالعات نشان داده اند كه دستگاه هاي الكتروتراپي مي توانند به طور قابل توجهي جريان خون را در بدن افزايش دهند – كه سپس توانايي بدن براي التيام و ترميم زخم ها را افزايش مي دهد.

6. حداقل تا بدون عوارض جانبي.

وقتي صحبت از درمان هاي الكتروتراپي به ميان مي آيد، اكثر بيماران تسكين درد و بهبودي را با عوارض جانبي نسبتا كمي تجربه مي كنند. در واقع، شايع‌ترين عارضه جانبي الكتروتراپي اغلب به چسب‌هايي برمي‌گردد كه براي محكم كردن پد الكترود روي پوست استفاده مي‌شوند، كه گاهي مي‌تواند باعث ايجاد راش يا واكنش آلرژيك در محل شود. ممكن است در طول درمان كمي ناراحتي داشته باشيد، اما الكتروتراپي به طور كلي روشي بدون درد و بدون عوارض جانبي طولاني مدت است.

جهت مشاهده و خريد انواع ايست آسان (ايزي استند easy stand) كليك كنيد

وقتي به فيزيوتراپي فكر مي كنيم، بسياري از مردم از همه درمان ها و درمان هاي مختلف كه شامل آن مي شود آگاه نيستند. بسياري از مردم فيزيوتراپي و توانبخشي فيزيكي را يكسان مي دانند. با اين حال، فيزيوتراپي در واقع زير چتر توانبخشي فيزيكي است. بنابراين، تفاوت بين اين دو چيست و انواع مختلف توانبخشي فيزيكي موجود چيست؟

انواع اصلي توانبخشي فيزيكي چيست؟

مريام وبستر توانبخشي فيزيكي را اينگونه توصيف مي كند:

"يك تخصص پزشكي مربوط به پيشگيري، تشخيص و درمان بيماري‌ها، اختلالات و آسيب‌هاي ناتوان‌كننده با ابزارهاي فيزيكي (مانند استفاده از الكتروتراپي، ورزش‌هاي درماني يا كنترل درد دارويي)"

جهت مشاهده و خريد انواع صندلي انتقال بيمار كليك كنيد


هدف از درمان هاي مورد استفاده براي درمان كمك به بهبود كيفيت زندگي شما با بازگرداندن عملكرد طبيعي بدن است. جراحات يا بيماري هاي درمان شده مي تواند مفاصل، ماهيچه ها، تاندون ها، رباط ها، استخوان ها، نخاع، مغز يا سيستم عصبي شما را تحت تاثير قرار دهد.

توانبخشي نه تنها مي تواند جنبه جسماني سلامتي شما را بهبود بخشد، بلكه وضعيت ذهني و شناختي شما را نيز بهبود مي بخشد. همچنين بايد توجه داشت كه درمان ها ممكن است بر اساس سن متفاوت باشد، به خصوص با درمان كودكان و سالمندان.

توانبخشي فيزيكي سه نوع درمان عمده را پوشش مي دهد:

  • فيزيوتراپي
  • كار درماني
  • گفتار و زبان درماني

فيزيوتراپي

فيزيوتراپي (PT) درمان بيماري يا آسيب با تكنيك هاي فيزيكي مانند ورزش، درمان هاي سرما و گرما، ماساژ و كشش است. PT را مي توان در بيمارستان، كلينيك سرپايي و حتي در خانه انجام داد. اين مي تواند به شرايطي مانند آرتريت، تعويض مفصل، آسيب ورزشي، زانو درد، كمردرد، سندرم تونل كارپال و بسياري موارد ديگر كمك كند.

كار درماني

كاردرماني (OT) مشابه فيزيوتراپي است، اما بيشتر بر كمك به مستقل شدن شما در انجام فعاليت هاي زندگي روزمره (ADL) تمركز دارد. اين فعاليت ها ممكن است شامل مسواك زدن، پوشيدن لباس، يا به سادگي بلند شدن از رختخواب باشد. 

جهت مشاهده و خريد انواع تخت ايستا كليك كنيد

هر جلسه با رفتارهاي عادي زندگي شما تنظيم مي شود. بسياري از درمان‌ها و درمان‌ها نيز ممكن است مشابه درمان‌هاي فيزيوتراپي باشند. در حالي كه PT بر بهبود عملكرد بدن شما تمركز دارد، OT بر روي فعاليت واقعي كه شما نياز داريد يا مي خواهيد هر روز انجام دهيد تمركز مي كند.

گفتار و زبان درماني

گفتار درماني بر بهبود زبان، ارتباطات، بلع و روان تمركز دارد. يكي از شايع ترين علائمي كه ما در Sheltering Arms درمان مي كنيم، ديسفاژي است كه به مشكل در بلع اشاره دارد. ديسفاژي مي تواند ناشي از سكته مغزي، مولتيپل اسكلروزيس، بيماري پاركينسون، سرطان يا بهبودي يك آسيب فيزيكي باشد و مي تواند زبان، دهان، گلو يا مري شما را تحت تاثير قرار دهد.

هنگامي كه توانايي شما براي صحبت كردن به درستي تحت تأثير قرار مي گيرد، به اين حالت ديسفازي مي گويند. برخي از پزشكان ممكن است اصطلاح آفازي را به جاي يكديگر به كار ببرند، در حالي كه برخي ديگر زماني كه به از دست دادن كامل توانايي صحبت كردن اشاره مي كنند، از آفازي استفاده مي كنند.

جهت مشاهده و خريد انواع تخت تراكشن كليك كنيد

جهت مشاهده و خريد انواع ايست آسان (ايزي استند easy stand) كليك كنيد

ماساژ سوئدي يكي از رايج ترين انواع ماساژ است كه مي توانيد انجام دهيد. براي انرژي بخشيدن به بدن و بهبود سلامت كلي انجام مي شود. اين نوع ماساژ شامل اعمالي مانند ضربه زدن، ورز دادن، لرزش، ضربه زدن و غلت زدن است. روغن يا لوسيون ماساژ براي محافظت از پوست در برابر اصطكاك استفاده مي شود.

فوايد ماساژ سوئدي براي سلامتي


ماساژ يك راه عالي براي استراحت و آرامش است. ماساژ شامل دستكاري عضلات و مفاصل براي تسكين استرس يا درد است. اين امر با شل كردن عضلات سفت و بهبود گردش خون به دست مي آيد.

ماساژ سوئدي نيز مي تواند براي قلب شما مفيد باشد. ماساژور (كسي كه ماساژ مي‌دهد) بافت‌هاي نرم بدن (ماهيچه‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و رگ‌هاي خوني) را دستكاري مي‌كند و از سكته‌هايي استفاده مي‌كند كه به سمت قلب جريان مي‌يابند و گردش خون را بهبود مي‌بخشند.

ماساژ سوئدي ممكن است به كاهش علائم افسردگي، استرس و اضطراب كمك كند. برخي از علائمي كه با ماساژ درماني قابل كنترل هستند عبارتند از كمردرد، سردرد، مشكلات عضلاني و ساير دردهاي مزمن.

ماساژ با تقويت سيستم ايمني نيز همراه است. اين مي تواند به شما در مديريت شرايطي مانند سرماخوردگي، آسم، ديابت و سرطان سينه كمك كند.

علاوه بر اثرات مثبت بر سلامتي كه در بالا ذكر شد، ماساژ سوئدي ممكن است مزاياي زير را نيز داشته باشد:

تحريك اعصاب. با اعمال فشار و دستكاري عضلات، ماساژ سوئدي به تحريك اعصاب واقع در قسمت هاي مختلف بدن كمك مي كند. اعصاب را مي توان به گونه اي تحريك كرد كه به مديريت درد و ناراحتي كمك كند.

تقويت كننده خلق و خوي. مشخص شده است كه ماساژ با افزايش توليد دوپامين، سروتونين و اكسي توسين باعث بهبود خلق و خو مي شود. اين هورمون ها خلق و خوي شما را تثبيت مي كنند و به شما كمك مي كنند احساس شادي و مثبت داشته باشيد. يك ماساژ سوئدي همچنين مي‌تواند توليد كورتيزول، هورمون استرس‌زا را كاهش دهد.

رفع تنش. همچنين به عنوان چسبندگي شناخته مي شود، گره مي تواند بسيار دردناك باشد. ماساژ سوئدي عضلات را گرم مي كند و نقاط اتصال را از بين مي برد و تنش جمع شده در گره ها را از بين مي برد. اگر مورد شديد چسبندگي داريد، انواع ديگر ماساژهاي شديدتر را در نظر بگيريد.

تخليه لنف. تخليه لنفاوي به طور طبيعي زماني اتفاق مي افتد كه از عضلات خود استفاده مي كنيد. با اين حال، اگر به هر دليلي حركت نمي كنيد يا از عضلات خود استفاده نمي كنيد، مايع لنفاوي ممكن است تجمع پيدا كند. اين مي تواند باعث تجمع سموم شود. ماساژ سوئدي مي تواند به مديريت اين مشكل كمك كند.

بهبود انعطاف پذيري. ماساژ به آرامش عضلات و مفاصل شما كمك مي كند. اين باعث بهبود دامنه حركتي شما مي شود كه به نوبه خود توانايي كشش شما را افزايش مي دهد.

تكنيك هاي ماساژ سوئدي


ماساژ سوئدي شامل انواع تكنيك هاي ماساژ به منظور ارائه و ارتقاء التيام است.

افلوراژ. از افلوراژ در ابتداي ماساژ به عنوان گرم كردن و در پايان جلسه براي تسكين عضلات استفاده مي شود. اين تكنيك شامل ضربات دايره اي يا سر خوردن آرام است. ماساژور سطوح مختلفي را به بدن فشار مي آورد تا گره ها را باز كند. همچنين به كاهش تنش كمك مي كند. سه دسته از افلوراژ وجود دارد كه هر كدام بر اساس ميزان فشاري است كه ماساژور استفاده مي كند. اين كلاس ها عبارتند از: نوازش پر، افلوراژ سطحي و افلوراژ عميق تر. درجه فشار اعمال شده به نيازهاي فردي كه ماساژ را دريافت مي كند بستگي دارد.

پتريساژ. اين تكنيك شامل يك حركت ورز دادن عميق تر است. ماساژور به صورت دستي بافت هاي نرم شما را به صورت ريتميك فشرده مي كند. متداول ترين روش هاي انجام پتريساژ شامل ورز دادن، پيچيدن، غلتاندن و بلند كردن است. پتريساژ به كشش و شل شدن عضلات و بهبود گردش خون كمك مي كند. انجام پتريساژ بيشترين زمان را در ماساژ سوئدي مي گيرد. اين براي افرادي كه عضلات آسيب ديده دارند بهترين است زيرا فوايد درماني زيادي دارد.

Tapotement. كلمه tapotement به معناي ضربه زدن يا ضربه زدن است. ماساژور از ضربه زدن ريتميك براي تحريك جريان خون در سراسر بدن استفاده مي كند. Tapotement شامل اعمالي مانند چكش زدن، سيلي زدن، حجامت، هك كردن و ضربه زدن است. Tapotement باعث توليد اندورفين مي شود كه به بدن كمك مي كند تا آرام شود. اين تكنيك ماهيچه هاي سفت را شل مي كند و به تخليه لنفاوي كمك مي كند.

اصطكاك. همانطور كه از نام آن پيداست، اين تكنيك شامل ماليدن ناحيه ماساژ با استفاده از شست يا انگشتان دست است. ماساژور ممكن است با ريتم دايره‌اي يا خطي فشار وارد كند و ناحيه دردناك را بمالد تا ماهيچه‌ها را نرم و مرتب كند. اين تكنيك روي مفاصل بهترين كار را دارد.

لرزش. اين تكنيك شامل تكان دادن ريتميك ناحيه ماساژ است. با اين كار بدن شل شده و آرام مي شود. ماساژور ممكن است از كف دست خود براي تكان دادن پوست و عضلات پشت شما استفاده كند. اگر ناحيه ماساژ كوچك يا حساس است، مانند صورت شما، ممكن است از انگشتان خود استفاده كنند. ارتعاش براي تسكين اعصاب در نواحي داراي اسكار يا گره بزرگ بهترين كار را دارد.

آيا بايد ماساژ سوئدي دريافت كنيد؟


ماساژ به طور گسترده اي به عنوان درمان مكمل براي بسياري از شرايط مختلف استفاده مي شود. فوايد فيزيولوژيكي و رواني ماساژ بي شمار است. ماساژ درماني نه تنها براي افرادي كه با شرايط سلامتي سروكار دارند مفيد است، بلكه براي افراد داراي آمادگي جسماني و سالم نيز توصيه مي شود. ماساژ سوئدي به شما كمك مي كند احساس خوبي داشته باشيد، چه درد و درد داشته باشيد و چه صرفاً مي خواهيد آرام شويد.

از ماساژ سوئدي چه انتظاري بايد داشت؟

ماساژ شما احتمالاً حدود 60 يا 90 دقيقه طول مي كشد. درمانگر به شما زمان مي‌دهد تا به‌طور خصوصي لباس‌هاي خود را در بياوريد و روي ميز ماساژ دراز بكشيد، كه معمولاً براي راحتي بيشتر روي ميز قرار مي‌گيرد، جايي كه ممكن است خود را با حوله بپوشانيد. لازم نيست در هيچ نقطه اي كاملاً در معرض ديد قرار بگيريد. درمانگر شما بسته به منطقه اي كه روي آن تمركز مي كند، هر بار يك تكه از شما را كشف مي كند. اگر در مورد چيزي نگران هستيد، در گفتن آن ترديد نكنيد.

درمانگر شما ممكن است در ابتداي درمان، پوست شما را ارزيابي كند و روغن‌هاي ضروري يا لوسيون‌ها را متناسب با نوع پوست شما انتخاب كند. او اينها را با يك سري سكته مغزي و تكنيك هاي خاص به بخشي از بدن شما و آنچه مي خواهيد به آن برسيد، ماساژ مي دهد. به عنوان مثال، اين ممكن است ضربه هاي طولاني و سر خوردن در پشت شما براي كمك به آرامش شما باشد، يا ورز دادن يا ماليدن شانه هاي خود براي باز كردن گره ها. درمان نواحي ظريف يا حساس بدن شما را در نظر مي گيرد، بنابراين بايد راحت و آرام بخش باشد.

برخي از درمانگران دوست دارند در حين ماساژ موسيقي پخش كنند، زيرا مي تواند به شما كمك كند تا آرام شويد. از گفتن اينكه آيا ترجيح مي دهيد آن را نداشته باشيد نترسيد - يا در واقع از هر چيز ديگري در اتاق درمان ناراضي هستيد. راضي بودن در محيط اطراف براي آرامش بسيار مهم است و به شما كمك مي كند تا با خوشحالي در ماساژ خود فرو برويد.

در مورد صحبت كردن هم همينطور. اكثر درمانگران به ميزان تمايل مشتري خود براي برقراري ارتباط بسيار حساس هستند و بر اين اساس مكالمه را محدود يا تشويق مي كنند. برخي از افراد دوست دارند كمي چت كنند. ديگران اين كار را نمي كنند. تا زماني كه راحت، آرام و پذيرا باشيد، مهم نيست.

پس از آن، احتمالاً احساس آرامش و حتي خواب آلودگي خواهيد كرد، بنابراين زمان زيادي را براي استراحت به خود اختصاص دهيد. از اين احساس لذت ببريد كه هر ماهيچه در بدنتان به آرامي كشيده و صاف مي شود.

انواع ماساژ سوئدي


از آنجايي كه ماساژ سوئدي يكي از اشكال كلاسيك ماساژ است، سكته مغزي و تكنيك هاي آن اساس بسياري از درمان هاي ديگر را تشكيل مي دهد. بررسي كنيد تا ببينيد اسپاي انتخابي شما چه چيزي ارائه مي دهد، اما در اينجا چند روش درماني وجود دارد كه ممكن است شامل ماساژ سوئدي باشد:

ماساژ دوگانه براي زوج ها
ماساژ آروماتراپي
درمان سنگ داغ
ماساژ صندلي نشسته.
نكات داغ!
اين ايده خوبي است كه قبل از ماساژ سوئدي، 20 دقيقه را در سونا بگذرانيد. ماهيچه هاي شما را گرم و آرام مي كند و آنها را براي تجربه اي عميق تر و آرامش بخش تر آماده مي كند.

همه ماساژها مي توانند احساس تشنگي و نياز به رفتن به توالت را بيش از حد معمول در شما ايجاد كنند - اين به اين دليل است كه ماساژ گردش لنفاوي شما را فعال كرده و بدن شما سموم را دفع مي كند. پس از آن در حالي كه به آرامي به سياره زمين برمي گرديد، مقدار زيادي آب بنوشيد.

تحقيقات و آزمايشات باليني گاهي اوقات براي چندين دهه قبل از اينكه دارو به بيماران برسد طول مي كشد و بسياري از مواد به سادگي آن را نمي سازند. اثرات نامطلوب و جانبي يا دلايل اقتصادي مي تواند يك شبه به كل فرآيند تحقيق پايان دهد.

 زماني كه تعداد بيماران تحت تاثير يك بيماري در سطح جهاني به هزاران يا حتي صدها نفر اندازه‌گيري شود، بار اقتصادي تحقيق بر قيمت درمان منعكس مي‌شود - به اعداد نجومي مي‌رسد. اين مقاله فهرستي از 10 درمان گران قيمت براي هر بيمار در جهان است.

جهت مشاهده و خريد انواع تجهيزات آزمايشگاهي كليك كنيد

10. اسپينرازا (API Nursinersen)
Nusinersen (با نام تجاري Spinraza) بيماري معروف به آتروفي عضلاني نخاعي (SMA) را درمان مي كند. SMA به دليل جهش در كروموزوم پنجم (5q) رخ مي دهد كه با آتروفي پيشرونده عضلاني مشخص مي شود كه معمولاً اندكي پس از تولد شروع مي شود (اگرچه برخي از اشكال بيماري دير شروع مي شوند). اين دارو در ويال هاي 12 ميلي گرمي به عنوان محلول تزريقي عرضه مي شود.

 مستقيماً توسط پرسنل آموزش ديده به ستون فقرات داده مي شود. اولين دوز پس از تشخيص تجويز مي شود و سپس يك ويال در 2، 4 و 9 هفته پس از اولين دوز تجويز مي شود. پس از آن، يك دوز نگهدارنده هر 4 ماه يك بار تا زماني كه بيمار از آن سود مي برد، تجويز مي شود.

هزينه سالانه درمان 375000 دلار (750000 دلار در سال اول) است.
سازنده: Biogen، شركت بيوتكنولوژي چند مليتي آمريكايي.

 

 

 

9. لوميزيم (API Algluغير مجاز مي باشدidase alfa)
اين دارو براي درمان بيماري پومپ (اختلال نادر و ارثي) استفاده مي شود. اين بيماري با تجمع گليكوژن در سراسر بدن مشخص مي شود كه در نهايت منجر به اختلال در عملكرد اندام هاي آسيب ديده (عمدتاً عضلات و كبد) مي شود.

 اين بيماري از هر 40000 نفر در ايالات متحده يك نفر را مبتلا مي كند. اين دارو به صورت انفوزيون داخل وريدي، 20 ميلي گرم به ازاي هر كيلوگرم توده بدن، هر دو هفته يكبار تجويز مي شود. اين دارو در ويال هاي 50 ميلي گرمي با قيمت 870 دلار عرضه مي شود.

حداقل هزينه ساليانه درمان 520000 دلار است (و مي تواند تا 625000 دلار افزايش يابد).
سازنده: Sanofi Genzyme، MA، ايالات متحده.

8. الاپراس (API Idursulfase)
اين دارو براي درمان يك بيماري نادر ارثي كه فقط مردان را تحت تأثير قرار مي دهد - سندرم هانتر استفاده مي شود. به دليل ناتواني در تجزيه محصولات جانبي متابوليك خاص، آنها در سراسر بدن تجمع مي يابند كه باعث مشكلات راه رفتن و تنفس مي شود. 

بدون درمان، علائم با گذشت زمان شديدتر مي شوند. دوز به وزن بدن بيمار (0.5mg/kg) بستگي دارد و دارو هر هفته از طريق انفوزيون داخل وريدي آهسته تجويز مي شود.

قيمت هر ويال (6 ميلي گرم) 4215 دلار است و درمان سالانه براي كودكي با وزن 35 كيلوگرم 657 هزار دلار است.
سازنده: شاير، يك شركت بيوتكنولوژي از ايرلند.

جهت مشاهده و خريد انواع يخچال آزمايشگاهي كليك كنيد

7. برينورا (API Cerliponase alfa)
Brineura براي درمان بيماري CLN2 (بيماري ليپوفوسسينوزيس سروئيد عصبي نوع 2)، يك اختلال نادر كه باعث آسيب پيشرونده مغزي مي شود، استفاده مي شود. اين دارو هر دو هفته يكبار از طريق دستگاه مخصوصي كه از قسمت بيروني جمجمه به ناحيه تزريق (داخل مغز) كشيده مي شود، تحويل داده مي شود. درمان تا زماني كه بيمار از آن سود مي برد ادامه دارد.

هزينه سالانه درمان به 700000 دلار مي رسد.
سازنده: شركت داروسازي مستقر در ايالات متحده BioMarin Pharmaceutical Inc.

 

6. Soliris (API Eculizumab)
Eculizumab (با نام تجاري Soliris) دارويي است كه براي درمان گروه نادري از بيماري‌هايي كه گلبول‌هاي قرمز خون را تحت تأثير قرار مي‌دهند استفاده مي‌شود. اين در ويال ها به عنوان محلولي براي انفوزيون داخل وريدي عرضه مي شود. 

دوز به مرحله درمان (اوليه يا نگهدارنده) و توده بدن بيمار بستگي دارد، بنابراين ممكن است از يك بار در هفته تا يك بار در هر سه هفته تجويز شود.

هزينه هر ويال 6830 دلار است و بسته به نشانه، هزينه سالانه مي تواند تا 700000 دلار برسد.
سازنده: Alexion Pharmaceuticals Inc. USA

5. Carbaglu (API Carglumic acid)
Carbaglu براي درمان بيماران مبتلا به سطوح بالاي آمونياك در خون استفاده مي شود. ناحيه نشانه به تعداد انگشت شماري از اختلالات نادر خلاصه مي شود، بنابراين تعداد بيماراني كه براي اين نوع درمان نشان داده شده اند كم است. دوز از 100 ميلي گرم تا 250 ميلي گرم به ازاي هر كيلوگرم توده بدن، در روز متغير است.

قيمت 5 قرص (هر كدام حاوي 200 ميلي گرم ماده فعال) حدود 1040 دلار است، و بسته به شدت بيماري، هزينه درمان سالانه مي تواند تا 790،000 دلار افزايش يابد (اگرچه، معمولاً نزديك به نيمي از اين قيمت است).
سازنده: Recordati، شركت داروسازي ايتاليايي.

جهت مشاهده و خريد انواع فريزر آزمايشگاهي كليك كنيد

4. Ravicti (API گليسرول فنيل بوتيرات)
اين دارو براي درمان بيماران مبتلا به اختلالات چرخه اوره (UCDs) استفاده مي شود. جداي از دوز و ديناميك مصرف دقيقاً تعريف شده، بيماراني كه از UCD رنج مي‌برند بايد از يك رژيم غذايي دقيق پيروي كنند.

Ravicti به صورت محلول خوراكي در ويال هاي 25 ميلي ليتري با قيمت هر ويال 5016 دلار عرضه مي شود. سطح بدن و سن بيمار دوز را تعيين مي كند، بنابراين هزينه سالانه درمان مي تواند تا 794000 دلار برسد.
سازنده: شركت داروسازي Horizon Pharma GmbH آلمان.

 

3. Luxturna (API Voretigene neparvovec)
Luxturna بزرگسالان و كودكان مبتلا به نوع خاصي از ديستروفي شبكيه (جهش در ژن RPE65) را درمان مي كند. اين دارو به صورت تزريق داخل چشمي پس از چند روز آماده سازي (داروهاي سركوب كننده سيستم ايمني كه احتمال دفع دارو توسط بدن بيمار را كاهش مي دهد) داده مي شود. استفاده از دارو در يك محيط بيمارستاني بسيار قابل كنترل توسط جراح چشم با تجربه انجام مي شود.

اين يك درمان يكبار مصرف با برچسب قيمت 850000 دلار است.
سازنده: Novartis، سوئيس.

2. گلايبرا (API Alipogene tiparvovec)
گلايبرا يك ژن درماني بود كه براي درمان يك اختلال كشنده نادر به نام كمبود ليپوپروتئين ليپاز طراحي شده بود. درمان شامل 60 تزريق عضلاني بود كه در يك جلسه انجام مي شد (اثر درماني حداقل 10 سال در نظر گرفته شده بود). 

گلايبرا كه به عنوان "داروي ميليون دلاري" شناخته مي شود، به سرعت بدنامي مردم اروپا را به دست آورد. دو سال پس از تاييد در اروپا، سازنده آن را از بازار حذف كرد. تا سال 2018، تنها 31 بيمار در سراسر جهان اين درمان را دريافت كردند و سازنده آن (UniQure) ديگر هيچ برنامه اي براي فروش در آمريكاي شمالي ندارد. اين دارو يادآوري تلخ براي شركت هاي داروسازي است كه چگونه دهه ها تحقيق مي تواند منجر به شكست تجاري شود.

جهت مشاهده و خريد انواع اتوكلاو آزمايشگاهي كليك كنيد

1. Zolgensma (API Onasemnogene abeparvovec-xioi)
در ماه مه 2019، FDA ژن درماني جديد را براي SMA تاييد كرد و با قيمت 2,125,000 دلار، گران ترين دارويي است كه جهان تا كنون ديده است. اين دارو به شكل سوسپانسيون براي انفوزيون داخل وريدي است و كودكان زير 2 سال مبتلا به SMA را هدف قرار مي دهد، از جمله آنهايي كه هنوز علائم را نشان نمي دهند (تشخيص از طريق آزمايش ژنتيكي انجام مي شود).

 اين درمان يكبار مصرف است، و اين استدلالي است كه چنين قيمت بالايي را توجيه مي كند - در مقايسه با تنها رقيب موجود در بازار - اسپينرازا Biogen's, Zolgensma يك درمان قطعي براي اين بيماري ارائه مي دهد. با در نظر گرفتن شواهد تحقيقات باليني جمع آوري شده تاكنون، ممكن است در آينده به يك درمان استاندارد براي SMA تبديل شود.

اين يك درمان يكبار مصرف با برچسب قيمت 2,125,000 دلار است.
سازنده: Novartis، سوئيس.